Magnus Nyhlén, Min Doktor Fotograf: Daniel Nilsson / TT

Nu tar den digitala vården över - med kortare köer, lägre kostnader och mycket riskkapital

Den är effektiv, den är hypad och den gillas av riskkapitalisterna. Nu accelererar e-hälsomarknaden.

Johannes Schildt, vd och medgrundare på e-hälsobolaget Kry, tar emot i lokalerna på Östermalm i centrala Stockholm. Skrivbord packas upp och skruvas ihop och vatten serveras ur champagneglas. Startupbolaget - som har en videovårdsplattform där jag som patient kan träffa en doktor via datorn och lösa enklare primärvårdsärenden - beskriver sig som en vårdcentral på nätet. Efter ett videosamtal med en legitimerad läkare kan jag få recept utskrivet, ges en diagnos eller bli remitterad vidare.

Affärsidén är att göra primärvården mer tillgänglig och effektiv. När en vårdcentralläkare kan ta emot fyra patienter i timmen, hinner Kry med det dubbla.

"Det finns massor med fördelar med att kunna kontakta en läkare från hemmet, speciellt om du är sjuk", säger Johannes Schildt.

Det var hans egen "hypokondriska läggning" som gjorde att han triggades av idén. Ingen av Krys fyra grundare har läkarbakgrund.

"Vi är patienter som blev frustrerade över hur ineffektiv vården många gånger är. Det är ett skevt system när vi skattebetalare ska betala 3 000 kronor i timmen för en stafettläkare i Norrland när patienterna i stället skulle kunna hjälpas på distans till ett mycket lägre pris", säger Johannes Schildt och ger exempel på den samhällsekonomiska besparing i form av minskade restider och sjukdagar som han hoppas Kry kommer att kunna bidra till.

Ett besök hos Kry kostar mig som privatperson 300 kronor och i dagsläget samarbetar företaget med landsting och andra vårdgivare. Enligt Johannes Schildt växer bolaget med 30 procent i månaden, men har till skillnad mot konkurrenten och nätläkaren Min Doktor inte tagit in riskkapital i någon större utsträckning.

"Vår utmaning just nu är att det är jättemånga människor som inte vet om att man kan träffa läkare på det här sättet. Så länge som det sitter kvinnor med urinvägsinfektioner i vårdcentralernas väntrum när de i stället skulle kunna träffa våra läkare hemifrån, har vi inte nått vårt mål."

Med färskt riskkapital från bland annat EQT Ventures som i februari gick in med drygt 55 miljoner kronor, släpper nätdoktorn Min Doktor i dagarna sin tjänst även till privatpersoner. Fram till nu har försäkringskunder varit den primära målgruppen.

"Ett jättelyft", spår grundaren och allmänläkaren Magnus Nyhlén som anser att det handlar om att genom digitalisering möta ett samhälle där människor söker mycket sjukvård.

Han har just klivit av rollen som vd för att fokusera på bolagets medicinska erbjudande och anser att Kry och Min Doktors affärsmodeller inte är jämförbara. Min Doktor fokuserar på patientflödet snarare än på tekniken, förklarar han. Det handlar om att ändra strukturer.

"Vi utgick från vad det innebär att digitalisera en ny bransch. Vi kom fram till att det handlar om att förflytta arbetsbördan från professionen till konsumenten."

Han jämför med hur vi i dag helst sköter våra bankärenden hemma framför datorn.

På samma sätt har Min Doktor byggt upp en struktur där patienten sitter vid datorn som intervjuar och gör de jobbiga, tidskrävande momenten medan läkaren bara fattar beslut baserat på den information som kommer in.

"Sjukvårdens problem är resursbristen på läkarsidan. När digitala vårdmöten blir riktigt populära kommer alla att söka vård på det här sättet. Då kommer vi att få oändliga, digitala vårdköer i stället ..."

I dagsläget behandlar Min Doktor hundra patienter per dygn och fokus är att lösa just resursbristen. Med hjälp av skriftlig kommunikation, telefonsamtal eller videolänk kan läkarna ge en diagnos och skicka recept direkt till mobilen. Endast 5 procent av kontakterna är via videosamtal.

Men digitala vårdköer är inget som oroar Johannes Schildt på Kry.

"Vi har sådan otroligt hög effektivitet jämfört med den fysiska vården och kan leverera mycket fler patientmöten per läkartimme."

När Richard Lagerqvist 2014 startade det onlinebaserade blodprovsbolaget Werlabs utgick han från privatpersoners ökande kunskap och vårt allt större intresse kring vår egen hälsa.

"Vi vill att patienten ges mer ansvar och att vården effektiviseras", sammanfattar företagets vd William Stoddart affärsidén att låta kunder beställa sina hälsokontroller och blodanalyser på nätet. Över en kaffe i företagets lokaler i Birkastan i Stockholm berättar han att Werlabs nu håller på med en finansieringsrunda och att målet är att ta in cirka 3 miljoner euro för att etablera sig i Norge och Storbritannien och i nästa steg Tyskland och Spanien. "Vi växer så det knakar," konstaterar han. Så här går det till: jag beställer ett blodprovstest via Werlabs sajt, kilar ner till närmaste provtagningsställe och får samma dag sextio sidor med resultat och kommentarer av en läkare.

"Massor av kul läsning", försäkrar William Stoddart.

Men behöver vi all den här informationen?

"Nej, men man ska inte idiotförklara patienten. Du som patient ska få information i rätt prioritetsordning för att kunna veta vad du ska fokusera på."

Han ser gärna att Werlabs är med och styr utvecklingen av vården i en preventiv riktning.

"Det är stor skillnad att ha information i förväg och att inte ha det. Digitaliseringen av branschen kan hjälpa till med att effektivisera och spara tid - och ge patienten kontroll över sin egen kropp och journal."

Min Doktors Magnus Nyhlén är inne på samma linje:

"Tänk vad mycket bättre det skulle vara om läkaren visste mer om dig redan innan du kom till patientmötet. I dag tar du först prover och väntar sedan två veckor på svar. Varför har man inte vänt på det?"

Fotnot: Reportern har en personlig koppling till några av investerarna i artikeln.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant