Fotograf: Facebook

Svenska housestjärnans bolag hittar kryphål i svensk alkohollag

En glass som kringgår alkohollagen har anmälts ett flertal gånger till Konsumentverket efter en landsomfattande reklamkampanj.

Sverige har internationellt sett hårda alkohollagar. Drycker med ett alkoholinnehåll på mer än 3,5 procent kan bara säljas på Systembolaget, till personer över 20. Eller i utvalda barer och restauranger och till personer som är över 18.

LÄS ÄVEN: Glasskungarna Ben & Jerry gripna av polis i Washington - efter politisk demonstration

Men en ny glass, N1CE Cocktail, som innehåller 5 procent alkohol, omfattas inte av lagen.

Skälet? Det är ingen dryck.

Konsumentverket har mottagit flera klagomål på glassen efter en landsomfattande reklamkampanj.

”Lagstiftningen är inte anpassad till att alkohol kan serveras i andra former än som dryck. Vi ser det absolut som ett problem eftersom marknadsföringen träffar barn och unga”, säger Kristina Wallin, jurist vid konsumentverket till TT.

Inga ärenden har dock öppnats.

LÄS ÄVEN: Från 0 till 350 miljoner i omsättning - så blev hon Sveriges vindrottning

Glassen lanserades förra året och finns i fyra smaker. Den klassas som matvara och enligt tillverkarens hemsida är alkoholen inkluderad för smakens skull. Glassen väger ungefär 100 gram vilket innebär att mängden alkohol i en N1CE Cocktail blir mindre än en tredjedel av alkoholvolymen i en 33 cl öl med en alkoholhalt på 5 procent.

En av glassens skapare är den svenska DJ:n och tidigare Swedish House Mafia-medlemmen Sebastian Ingrosso.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant