Fotograf: Wikimedia

Lady Gagas manager ska hjälpa Spotify att slå Apple och Jay Z

Spotifys senaste drag i kampen om lyssnarna: värvar insider från musikindustrin.

Spotify har anlitat musikmanagern Troy Carter för att ta upp kampen mot konkurrenter som Apple, Google och Tidal. Det var Hits Daily Double som först läckte uppgifterna, men Spotify bekräftar nu uppgifterna och uppger att Carter kommer att bli globalt ansvarig för kreativa tjänster.

Detta innebär att han kommer arbeta med låstrivare, artister och skivbolag.

Branschens hårda konkurrens har tvingat företagen till nya knep och breddning av målgrupp. Nyligen berättade Spotify att man planerar släppa egna serier, för att kunna konkurrera med Netflix. Ett bolag det dock ser mörkt ut för i kampen om lyssnarna är Tidal. Ända sedan i höstas har det ryktats om att Jay Z är på väg att sälja.

LÄS ÄVEN: Spotify utmanar Netflix - börjar producera egna serier
LÄS ÄVEN: Kanye West gör en kovändning - kan vara början på slutet för Tidal

Den nya värvningen hos Spotify är unik, eftersom man i bolaget tidigare saknat en högprofilerad insider från musikindustrin, skriver Recode och tar Jimmy Lovine som exempel i Apples fall och Jay Z som gått in i Tidal.

Exklusivt material kan bli en framgångsfaktor då Tidal bland annat skrivit avtal med Beyonce och Kanye West medan Apple skrev exklusivt kontrakt med Drake.

Troy Carter är mest känd för att hjälpt Lady Gaga uppåt i hennes tidiga del av karriären. Han har också grundat och är vd för företaget Atom Factory, ett produktions- och managementbolag.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant