Fotograf: Vivino

Korkade tricket som byggde deras miljardbolag

De kan "inte ett skit" om vin - men har ändå byggt världens mest populära vinapp. Hemligheten? Ett desperat marknadsföringstrick.

Så var det avgjort. Det absolut bästa vinet du kan köpa för under 100 kronor är Sauvignon Blanc Les Fumées Blanches 2015.

Åtminstone om man ska tro Vivino som är världens mest använda vinapp.

Ta en mobilbild på etiketten på en vinflaska du vill veta mer om så skickas du till vinets sida där du kan läsa recensioner och rankningar. Datan genereras av 13 miljoner vinälskare som använder nätverket både för att identifiera och betygssätta vinerna.

En vanlig lördag skannas omkring 400 000 viner. Sedan starten har bilder på över 100 miljoner vinflaskor skickats in till den danska appen. Det går även att skanna av en vinlista – exempelvis från en restaurangmeny – och se vilket av vinerna som har bäst betyg. Vivino gör helt enkelt din smarta mobil till en bärbar sommelier.

LÄS ÄVEN: Tidigare Tesla-chef går in i app som ska minska matsvinnet

Datan som samlas in används bland annat för rankningar. Du kan hitta de mest ekovänliga vinerna, de bästa vinerna för chanukka och till och med de bästa vinerna att kombinera med pumpapaj. Datan berättar även att den som gillar vitt vin men vill börja dricka rött borde testa beaujolais.

Framgångarna för appen har medgrundaren Theis Søndergaard förklarat med att grundarna "inte vet ett skit om vin".

Medan konkurrenterna ville till­fredsställa experterna vände sig Vivino i stället till lekmännen som har några viner i köket. I dag är Vivino världens mest nedladdade vin-app och har kontor i ­Köpenhamn, USA, Indien och Ukraina.

Det som gör Vivino unikt är inte tekniken i sig. Det är datan de har samlat på sig. I databasen finns över 100 miljoner bilder och 20 miljoner betyg.

Men att bygga upp databasen har varit svårt. I början var appen ogillad därför att det fanns få viner inlagda. Och det fanns få viner för att appen var ogillad. Ett klassiskt moment 22 alltså. En tävling där priset var lyxiga korkskruvar till dem som laddade upp flest bilder gjorde susen. På det sättet fick de in 50 000 bilder.

I januari i år tog Vivino in 25 miljoner dollar i riskkapital. Förutom pengarna innebar det ett rejält erkännande eftersom Christophe Navarres investeringsbolag ledde investeringsrundan. Chri­stophe Navarre, som är vd för vin- och spritjätten Moët Hennessy, går även in i styrelsen. Sedan starten har Vivino därmed samlat in 37 miljoner dollar. Bolaget har till och med kallats för en potentiell unicorn, det vill säga ett bolag med en värdering på över 1 miljard dollar.

LÄS ÄVEN: Här öppnar baren som endast serverar vatten

I dag är affärsmodellen att Vivino säljer viner i samarbete med distributörer. Det kan exempelvis gå till så att appen ger förslag på vinsorter som användaren borde gilla. Vinmarknaden är värd över 300 miljarder dollar globalt. Men bara 5 procent av försäljningen sker över nätet.

Möjligheterna för Vivino att monetarisera sin idé är alltså enorma.

Vivino
Startår: 2009
Grundare: Heini Zachariassen, Theis Søndergaard 
Var: Köpenhamn, Danmark
Finansiering: 37 miljoner dollar

LÄS ÄVEN: Från 0 till 350 miljoner i omsättning - så blev hon Sveriges vindrottning 

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST