ANNONS
Fotograf: Thinkstock

Tusentals personer måste rekryteras

- Två tunga aktörer har löst problemet på ett genialiskt sätt. 

Rekryteringsbehovet i fordonsbranschen är stort och arbetsförmedlingens prognos visar att bilmekaniker är ett av de yrken där det råder allra störst brist på arbetskraft, både i dag och på fem till tio års sikt. Enligt en undersökning från Motorbranschens Riksförbund handlar det om 5 500 personer som måste nyrekryteras till fordonsbranschen inom de närmaste åren.

"Problemet att rekrytera duktiga mekaniker har varit påtagligt under många år. Alldeles för få ungdomar är intresserade av fordonstekniska utbildningar och vi i branschen måste fråga oss varför det är så. Samtidigt behöver vi hitta nya rekryteringsvägar för att täcka behoven", säger Filippa Lindström, vice vd och delägare i Upplands Motor.

Upplands motor är en betydande aktör i branschen med nära 500 medarbetare fördelade på fem anläggningar i Stockholm- och Uppsalaområdet. Många av medarbetarna har olika bakgrund och sammanlagt talas det 20 olika språk i företaget.

Filippa Lindström

Titel: Vice vd och delägare i Upplands Motor.

Utbildning: Civilekonom, Handelshögskolan i Stockholm, fil. kand. i film- och litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, samt utbildad samtalsterapeut vid Psykosyntesakademin i Stockholm.

Bakgrund: Jobbat med marknadsföring och försäljning på Procter & Gamble under åren 1990–2001. Därefter vidare studier, marknads- och kommunikationschef på Upplands Motor från 2009. Vice vd sedan 2012.

Inspireras av: Personer som orkar tänka nytt och hålla fast vid sin tanke trots skepsis från omgivningen.

"Det finns ett väldigt stort engagemang för flyktingsituationen bland våra medarbetare och många gör insatser som privatpersoner men de har även efterfrågat att vi gör något som företag, säger Filippa Lindström och fortsätter:

"När flyktingströmmen till Sverige är så pass stor blir det tydligt att det kommer ta många år för nyanlända att etablera sig i Sverige, lära sig språket och få ett arbete. Vi började fundera på hur vi som en stor arbetsgivare kan göra en insats för att försöka minska integrationsproblemen och samtidigt ta till vara medarbetarnas engagemang", berättar Filippa Lindström.

Det var under ett möte med en bekant som jobbar på Lernia som Filippa Lindström plötsligt fann svaret. Med hjälp av Lernias rekryteringsmodell "JOIN", Jobb och integration i näringslivet, kommer Upplands Motor nu inom kort att börja utbilda nyanlända till bilmekaniker. Detta kommer i sin tur, förhoppningsvis, att leda till flera anställningar framöver.

Utifrån Upplands Motors kravprofil kommer Lernia att söka och identifiera potentiella kandidater, bland annat i sina SFI- och komvuxutbildningar. Ett skräddarsytt utbildningsprogram sätts sedan ihop för att komplettera med den kompetens som personen saknar, varvat med praktik på Upplands Motor.

"Troligen finns det många nyanlända som har jobbat som mekaniker och på det här sättet kan de lära sig svenska och få in en fot i arbetslivet snabbare. Vi vänder oss också till personer som inte har någon tidigare erfarenhet men som är intresserade och passar för yrket, berättar Filippa Lindström.

De kommande tre åren räknar Upplands Motor med att nyanställa 20 - 30 mekaniker årligen. Målsättningen är att kunna rekrytera minst tio av dessa genom utbildningsprogrammet.  

"Om det går som vi hoppas blir det betydligt fler som rekryteras via programmet och efter avslutad utbildning kan de även anställas hos Lernia Bemanning. Förhoppningen och planen är att det ska ta mellan ett till två år för en nyanländ att få ett jobb. Varje person som vi kan hjälpa in i arbetslivet är en framgång", säger Filippa Lindström.

Upplands Motor hoppas även att initiativet kan minska branschens problem att hitta kompetenta mekaniker.

"Förhoppningsvis kan vi visa vägen för hela branschen genom att etablera en ny rekryteringsväg som fler kan använda", avslutar Filippa Lindholm.

Upplands Motor i korthet: 

Gör: Säljer service- och verkstadstjänster samt nya och begagnade bilar på anläggningarna i Arlandastad, Hammarby sjöstad, Kista, Tierp och Uppsala. Arbetar med Volvo, Renault, Ford och Dacia. Upplands Motor har 481 medarbetare och 2015 var omsättningen 2,9 miljarder kronor. Vd sedan 2013 är Kent Jonsson.

Historia: Upplands Motor grundades 1964 och var redan då Volvoagentur. Anders Lindström köpte Upplands Motor 1989. I dag sitter han i styrelsen tillsammans med, bland andra, sin dotter Filippa Lindström.

Familjen Lindströms engagemang i svensk bilhandel sträcker sig tillbaka till 1938. Då etablerade sig Anders far, Henrik Lindström, som Volvoåterförsäljare i Skellefteå och från och med 1944 i Luleå. Under 30 år var Anders aktiv styrelseordförande i detta företag, Bil & Traktor.

Läs mer här. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  3. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  4. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  5. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant