Hoppa till innehållet

Bedömare eniga: Googles kvantdator kan förändra hela världen

Forskare knutna till Google har presenterat den första riktigt avancerade kvantberäkningen. En bedrift som på sikt och enligt flera bedömare kan komma att förändra världen.

”Detta är helt klart en milstolpe”, säger professor Per Delsing.

Men på teknikföretaget IBM kan man hålla sig för skratt.

Foto: Ng Han Guan

Det var i tidskriften Nature som forskarna presenterade sitt genombrott. Genom att använda en så kallad kvantdator har de lyckats genomföra en beräkning som tog drygt tre minuter, eller 200 sekunder, att utföra. En uträkning som för en vanlig dator, även om det är världens snabbaste, skulle ta minst 10 000 år.

”Vi ser det som Google gjort som något väldigt viktigt. Som en milstolpe”, säger Per Delsing, professor i fysik vid Chalmers tekniska högskola och chef för kvantforskningen vid Wallenbergcenter i Göteborg.

En vanlig dator representerar information i form av strängar av de binära talen 1 och 0. I en kvantdator, däremot, utnyttjas i stället kvantbitar där varje kvantbit är en kvantpartikel med två möjliga kvanttillstånd, så att 1 och 0 kan representeras av dessa tillstånd.

Det finurliga är dock att varje kvantbit också kan befinna sig i en godtycklig (koherent) överlagring av dessa båda tillstånd och på så sätt bära mer information än enbart 1 och 0. Dessutom kan kvantbitarna vara hoptvinnade, vilket medger mycket speciella möjligheter för en kvantdator att utföra beräkningar, jämfört med en vanlig dator.

På så sätt kan man uppnå ”quantum supremacy” (kvantöverlägsenhet), det vill säga en dator som är vida överlägsen en vanlig dator, även om en kvantdator inte kan utföra andra beräkningar än en vanlig dator. Den kan bara göra dem på ett annat sätt, och då framför allt snabbare.

Men att räkna med hjälp av enstaka kvantpartiklar är svårt. Därför har forskarna använt sig av supraledande kretsar i stället.

”När kretsen är supraledande finns ingen resistens (motstånd) och då kan man bygga kretsen så att den beter sig kvantmekaniskt, det vill säga som atomer, där varje krets fungerar som en artificiell atom”, säger Per Delsing.

Varje krets blir på så sätt en kvantbit och det nu aktuella experimentet bestod av en dator med 53 kvantbitar.

”Vi håller på att utveckla en exakt likadan kvantdator som användes i experimentet. Vi har inte lika många kretsar ännu, men det här visar ju att vi är på rätt väg”, säger Per Delsing.

Forskarna vid Google lät kvantdatorn beräkna en algoritm som det, enligt företaget, skulle ta 10 000 år för världens snabbaste dator, IBM:s ”Summit”, att utföra. För den nya kvantdatorn tog det 200 sekunder.

”Algoritmen i sig gör ingen glad. Den hade bara utvecklats för att visa att det fungerar. Däremot kan man tänka sig områden där en kvantdator kan få stor nytta, exempelvis för att lösa optimeringsproblem”, säger Per Delsing.

För tänk dig, säger han, att du har 100 flygplan, 100 destinationer och 100 flygplansbesättningar. Hur ska du kombinera dessa för att det ska bli så kostnadseffektivt som möjligt?

”Antalet möjliga kombinationer blir tio upphöjt till 315. Det vill säga en etta med 315 nollor efter sig. Att låta en vanlig dator räkna på det skulle ta längre än universums ålder, men med en kvantdator skulle det gå betydligt snabbare”, säger Per Delsing.

Teknikföretaget IBM är dock inte så glada åt den negativa uppmärksamheten och säger i ett uttalande att den föreslagna algoritmen bara skulle ta 2,5 dagar för ”Summit” att beräkna, inte 10 000 år.

Oavsett, säger Per Delsing, förtar det inte Google-forskarnas bedrift.

”200 sekunder är ändå bra mycket snabbare än 2,5 dagar. Jag har läst artikeln och jag tycker att forskningen verkar vara väldigt gedigen”, säger han.

Men till skillnad från vanliga datorer är kvantdatorer extremt känsliga, varför det lär dröja länge innan de blir var mans egendom.

”Det tog ett bra tag innan transistorn kom att utnyttjas av datorer. Det tar ofta lång tid sånt här, inte sällan decennier”, säger Per Delsing.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera