Fotograf: Amazon Fashion

Onlinejätten som sätter skräck i modemarknaden

Om fyra år har Amazon en femtedel av USA:s klädmarknad, tror investmentbanken Morgan Stanley i en färsk analys. 

Den amerikanska onlinejätten Amazon är redan nu den näst största klädåterförsäljaren i USA, enligt en färsk analys från investmentbanken Morgan Stanley.

Amazons marknadsandel har ökat och företaget utgör idag ungefär 7 procent av USA:s klädmarknad. Nästa år förväntas företaget gå om Macy’s. 

Morgan Stanley tror att den kraftiga ökningen för Amazon är ett resultat av att klädhandeln har rört sig online. Under de senaste tio åren har online-handeln för kläder vuxit med ungefär 15 procent.

Offline-handeln däremot, har inte alls växt – den verkar snarare försvinna. Man räknar till exempel med att en tredjedel av USA:s gallerior kommer att läggas ner inom de kommande åren. 

LÄS ÄVEN: Shoppinggalleria-död i USA - en tredjedel kommer att gå under

Amazon behöver inte vända kappan efter vinden, eftersom de redan finns online. 

"Vi räknar med Amazon kommer att nå en andel på 19 procent av den totala amerikanska klädmarknaden 2020 ", skriver Biran Nowak, analytiker på Morgan Stanley.

”Företaget har redan nu 34 procent av den amerikanska klädmarknaden online”, konstaterar banken i sin analys. 

De ökande marknadsandelarna är bara ett bevis på att det går bra för företaget - enligt kundundersökningar köper 20 procent av USA:s konsumenter regelbundet kläder på Amazon.

Dessutom ser 40 procent av USA:s konsumenter Amazon som en utomordentlig inspirationskälla. 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.