Fotograf: Tesla press

Så ska Teslas nya billigare modell få fler att välja elbil

Den senaste modellen ska kosta som en mellanstor Volvo.

Förra veckan presenterade Tesla sin nykomling, Model 3. Den nya elbilsmodell ska rikta in sig på en något annan målgrupp, bilen kostar nämligen omkring 280 000 kronor (på den amerikanska marknaden) vilket är betydligt mindre än de tidigare modellerna som kunderna fått betala omkring en miljon för. Detta skriver DN om.

Med Model 3 kommer man kunna köra över 30 mil på en laddning, betydligt mycket längre än tidigare modeller. Planen är att med hjälp av nya modellen kunna öka dagens försäljning på omkring 50 000-60 000 bilar per år till omkring en halv miljon 2020.

LÄS ÄVEN: För 10 år sedan skapade Elon Musk en master plan för Tesla - så såg den ut

Det låga oljepriser är dock ett orosmoln för Tesla. Detta då bilköpare att välja bensinslukande bilar istället.

En annan oklarhet kring framgången för Model 3 är att flera konkurrenter, bland andra General Motors och Volvo, planerar snart lansera liknande elbilar med samma eller längre räckvidd. Dessutom kommer Toyota och Honda snart med snabbtankade och miljövänliga vätgasbilar.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Anrika skrädderiet Götrichs nya ägare räknar med tredubblad omsättning – och delar med sig av sina bästa stiltips
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant