Fotograf: Pi Frisk/SvD/TT

Klarna går offline - och räknar med att bli ännu större där än online

I maj kommer Klarna med ett nytt koncept för betalningar i fysiska butiker.

Klarna ska börja erbjuda betalningslösningar även till fysiska butiker - redan nu i maj.

"Vi räknar med att vårt erbjudande offline kommer att bli ännu större än vår affär online" sa Sebastian Siemiatkowski, VD och medgrundare av Klarna, som avslöjade de nya planerna i en intervju med The Wall Street Journal idag. Konceptet lanseras snart i en butik i Stockholm och planen är att expandera det till hela Sverige och även internationellt.

Steget in i fysiska butiker innebär att Klarna går in på en betydligt större marknad än deras nuvarande e-handelsmarknad, som endast står för 10% av den totala omsättningen i detaljhandeln i de länder där Klarna är etablerat.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd gjorde allt för att få en investering - stalkade riskkapitalsterna på Google Street View

Det nya erbjudandet mot fysiska butiker kommer att påminna mycket om det existerande online-erbjudandet. Vid betalning i kassan ger kunden sitt mobilnummer till butiksinnehavaren och får på några sekunder ett sms med en länk till Klarnas onlineportal där köpet slutförs. Därmed skapas det på ett effektivt sätt en e-handelsmiljö inne i den fysiska butiken. Vid sidan om sms förklarade Siemiatkowski att Klarna även undersöker andra kommunikationsmöjligheter såsom appar och det kontaktlösa betalningssättet near-field-communication som idag används av bland andra Apple.

Klarna erbjuder betalningslösningar till kunder i 18 länder och är senast värderat till 18 miljarder kronor. Omsättningen förra året låg på 2.8 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: Statistiken som svenska e-handlare inte vill se

 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST