Fotograf: Lindsten & Nilsson

Svenske spelkungen sadlar om: "Nu förstår jag att det här kommer bli enormt"

Virtual Reality är framtiden och en blivande megamarknad. I centrum står en svensk. Tommy Palm ligger bakom världens mest nedladdade spel. Men nu hårdsatsar han på VR.

Målgruppen för spel är nästan lika stor som jordens befolkning enligt Tommy Palm. Han är optimistisk. Men så har han också på första parkett sett vilken spridning spel kan få efter framväxten av smarta telefoner och sociala medier.

Han är en doldis jämfört med de kändaste namnen ur det svenska spelundrets persongalleri som Mojangs Markus "Notch" Persson. Men på spelbolaget King hade han en viktig roll i att ta fram världens mest spelade spel, "Candy crush saga". Det laddades ned en halv miljard gånger på ett år och bidrog till att King våren 2014 tog sig ända till en börsnotering på Nasdaq värd omkring 50 miljarder kronor.

Men det var då. Nu är det virtual reality för hela slanten som gäller för Tommy Palm. I dag är han vd för Resolution Games som han också var med och grundade i början av 2015. Han är strax över fyrtio och pratar passionerat kring spel och entreprenörskap och pepprar språket med engelska uttryck.

TOMMY PALM

Född: 1973.
Bor:
Östermalm, Stockholm.
Gör:
Vd och grundare för virtual realitybolaget Resolution Games.
Utbildning:
Läste datateknik vid KTH men hoppade av innan examen.
Bakgrund:
Började utveckla mobilspel redan 1999 för det egna företaget Jadestone. Var mobile guru och game guru på svenska speljätten King där han tog fram "Candy crush saga".
Kuriosa:
Vann pris för att vara bäst klädd i spelbranschen 2012.


Tidslinje

1986
Börjar tillsammans med vännen Martin Vilcans att programmera spel till Commodore 64. 

1996 Börjar på KTH där han läser datavetenskap. 

1999 Hoppar av KTH innan examen när han inser att spel i mobilen har en enorm potential. Är med och grundar sitt första bolag: Jadestone. 

2007-2008 Iphone släpps och App Store lanseras. Plötsligt är det möjligt för utvecklarna att tjäna pengar på sina spel. 

2009 Är med och grundar Fabrication Games. 

2012 King köper Fabrication Games. Tommy Palm blir mobile guru och är med och tar fram "Candy crush saga". Spelet blir en megahit - världens mest spelade med över en halv miljard nedladdningar. 

2015 Inser att virtual reality har potential som konsumentprodukt och drar i gång Resolution Games. 


2016 Bolagets första spel, "Bait", lanseras. 

Det unga bolaget har precis flyttat till större lokaler och sitter under Spotify i ett kontor vid Hötorget i Stockholm. Stämningen i det öppna kontorslandskapet är avslappnad trots att det borde vara bråda dagar i VR-verkstaden. Snart släpper de sitt första riktiga spel.

LÄS ÄVEN: Han får spelvärldens talanger att älska Sverige

Ska man följa virtual reality-utvecklingen är det en god idé att följa Tommy Palm. Resolution Games är det femte företaget han grundar. Han insåg tidigt - kanske för tidigt - vad mobilen skulle kunna göra för spelbranschen. Hans drivkraft är att utforska nya teknologier innan det finns ett facit på hur man ska göra. Pengarna och framgångarna har kommit som en bieffekt efter många års slit.

Få kan matcha hans erfarenhet. På King hade han ett tag titeln mobile guru innan han rätt och slätt blev game guru.

Men han började långt innan Iphone, pekskärm och snabba uppkopplingar. År 1999 när han läste datateknik på KTH visade en kompis upp sin nya mobil. Det gick att spela "Snake" i multiplayer på den. Tommy Palm kände att det brådskade och hoppade av KTH för att grunda sitt första mobilspelsbolag.

"Det här kommer att bli hur stort som helst. Alla kommer att gå omkring med en spelkonsol i fickan", minns han att han tänkte då. Men i slutet av 1990-talet gick det knappt att få betalt som spelutvecklare. Det blev många magra år innan mobilspelen slog igenom på allvar och blev en mångmiljardindustri.

Nu spår många att VR blir nästa stora grej i spelbranschen. IT-analysfirman Jupiter Research gissar att tre miljoner VR-enheter säljs i år. Och trettio miljoner år 2020. Techjättarna verkar säkra på sin sak. De dammsuger marknaden efter VR-startupbolag och bygger eget. Samsung, Sony, Google och HTC tillsammans med Valve utvecklar alla egen hårdvara. En av de mest högprofilerade VR-enheterna, Oculus Rift, börjar säljas till slutkunder i tjugo länder i slutet av mars. Prislappen är omkring 5 000 kronor.

År 2014 köpte Facebook Oculus för 2 miljarder dollar. Mark Zuckerberg är lyrisk över möjligheterna och har satt en del av sin trovärdighet i pant hos tekniken. När han i februari framträdde på World Mobile Congress i Barcelona sade Facebookgrundaren att VR kommer förändra sättet vi lever, arbetar och kommunicerar på.

Tommy Palm liknar upplevelsen med att teleporteras till en annan plats. Närvarokänslan är stark och mediet har användarens hela uppmärksamhet. Förutom spel finns bland annat applikationer för att se på film, följa sport och konserter live, liksom för shopping, fastighetsmäkling, utbildning och hälsovård.

Marknaden är bara i startgroparna i dag men väntas bli enorm.

Goldman Sachs uppskattar att virtual reality och den närbesläktade tekniken augmented reality år 2025 genererar mellan 190 och 1 520 miljarder kronor. Spannet belyser osäkerheten i förutsägelserna. Det har ropats på VR-vargen förr.

Tommy Palm tror att tekniken kan få ett snabbare genombrott än mobilspelen fick.

En hel del av infrastrukturen finns redan på plats, såsom betalningar och distributionen. Det som saknas är fängslande mjukvara. Det är just där Resolution Games kommer in i bilden.

För inte så länge sedan var han i VR-världens epicentrum, Silicon Valley, och tog in riskkapital. GV, som tidigare hette Google Ventures, nappade och gjorde en av sina första investeringar i Europa. Även svenska Creandum och Bonnier Growth Media var med i rundan som totalt uppgick till motsvarande 50 miljoner kronor.

"Vi har långsiktiga investerare och står inte och faller med att vi tjänar pengar det här året. Det är väldigt skönt. Vi tror på en jättestor marknad så småningom. Men det är tidigt nu och vi är mer intresserade av att få marknaden att växa och att samla in data", konstaterar han.

Resolution Games binder sig inte till någon enskild plattform utan fokuserar på att göra familjevänliga spel som ska nå så många som möjligt.

"Världen behöver inte fler spel med skjutande och sprängande. Om någon har ett VR-headset och vill visa upp det ska det naturliga valet vara våra spel. "

Konkurrens finns det gott om. Enligt Facebook är 200 000 utvecklare registrerade för Oculusplattformen. Till skillnad från många andra kommer Re-solution Games till en början inte att ta betalt för spelen, men spelarna ska kunna göra inköp i själva spelet.

I dag är de sexton personer men ska växa till tjugo. Han gillar att rekrytera från KTH där han gästföreläser i kursen avancerad grafikprogrammering.

Där hittade han 27-årige Carl-Arvid Ewerbring som varit med både på magasinet Forbes och Veckans Affärers supertalanglista.
LÄS MER: "Om 20 år omsätter min spelstudio 10 miljarder"

Två små team ska jobba parallellt på olika spel.

"Det brukar ju vara så när man bygger något att ju fler man är, desto snabbare går det. Men i mjukvaruutveckling är det ofta tvärtom. När man är många så sväller administrationen och det blir brister i kommunikationen", förklarar han.

Tommy Palm är vd, men är också inne och pillar i produkten. Han började programmera spel på 1980-talet tillsammans med skolkamraten Martin Vilcans, som även han jobbar på Resolution Games.

"Jag upptäckte tidigt att sociala spel är kolossalt mycket roligare än singleplayer", konstaterar han.

På kontoret har han en tavla som visar teamet på hans första företag som tecknade och stiliserade medlemmar av franska motståndsrörelsen under andra världskriget - alla med sina egna specialiteter. Den fångar hans filosofi kring spelutveckling.

"Man måste ha mycket respekt för de andras expertområden samtidigt som man tittar på helheten."

I slutet av mars lanseras Resolution Games sitt första riktiga spel - fiskespelet "Bait". Det är anpassat efter begränsningarna med VR. Att fiska är spännande trots att man står stilla. Man blir nämligen lätt åksjuk, eller som Tommy Palm kallar det, "cybersick", om kameran rör sig för mycket.

"Vissa envisas med att visa upp bergochdalbanor, men det är det sämsta tänkbara", säger han.

Det finns andra problem som inte har standardiserade lösningar än.

Många som sätter på sig VR-glasögon viftar automatiskt med händerna - men de syns inte i alla enheter. När det väl blir löst kommer det göra stor skillnad förväntar han sig.

Tommy Palm spår att det tar 2-3 år innan tekniken når en massmarknad. För den sakens skull kommer VR inte att tränga ut mobilspelen.

"Mobilspelande är så oerhört lättsamt. Man kan fortfarande vara lite närvarande.

Med VR blir man mer isolerad", konstaterar han.

Men han har erfarenhet av hur svårt det kan vara att sia om den egna branschens utveckling.

År 2008 satt han i en panel "med en massa smarta personer" och diskuterade vad som skulle behöva ske för att mobilutvecklarna skulle kunna få rimligt betalt. Men ingen av dem såg vad som höll på att hända mitt framför näsan på dem. Några månader senare kom Apples App Store och ändrade hela ekosystemet till utvecklarnas favör. Det gick att nå slutkunden direkt. Teleoperatörerna som klämde åt värdekedjan och tog vinsterna utan att investera försvann plötsligt från ekvationen.

Han delar in spelbranschen i tiden före och efter Iphone, eller Jesustelefonen som han har kallat den.

Alla företag han grundat utom Resolution Games har varit finansierade ur egna fickor. Eftersom det så länge var svårt att tjäna pengar har det inte varit lätt.

"Flera gånger har jag varit på ruinens brant och inte haft några pengar kvar alls. Då har jag sålt allt jag äger och har."

Under tidigt 2000-tal, efter flera månader utan lön, övervägde han att i stället börja jobba på McDonald's.

"Men i en tunn tråd har jag hållit mig fast. Jag tror att jag är en av få som har jobbat med mobilspel ända sedan 1999 just eftersom det så länge inte gick att tjäna pengar. Men jag gör spel för att det är min hobby. Då är det lättare att hitta motivation. "

På ett företag lade han fyra år på att bygga ett spel som sedan aldrig släpptes. De svåra åren har gjort honom mildare och mer pragmatisk.

"Jag kunde komma in i hårda strider om vad som var rätt och fel. Men det visade sig ju att det ofta inte hade någon som helst betydelse. Kvaliteten är summan av så många olika delar att det är svårt att peka på någon enskild del och säga att det är den som gör skillnaden. "

Branschens nytändning gjorde att han hoppade av sitt dåvarande företag - som hade börjat fokusera på gambling för att överleva. I stället startade han Fabrica-tion Games som satsade helhjärtat på att göra mobilspel. Det gick hyfsat. Men succéerna uteblev.

De insåg att de behövde bli bättre på sociala medier för att få spridning. På en konferens sade de och King ungefär samma sak fast från olika håll. King var stora på Facebook, men ville bli bättre på mobilt.

Fabrication Games köptes av King 2012. På King var han med och tog fram "Candy crush saga" som använde en spelmotor från Fabrication Games. Ingen anade det explosiva intresset.

"Vi hade en gissningstävling i teamet och jag tog i rejält. Men jag var ändå tio gånger under de riktiga siffrorna. Jag hade gjort listettor tidigare, men aldrig någonsin sett i närheten så många spelare. "

Han blev kvar på King till januari 2015. Efteråt gjorde han några ängelinvesteringar, bland annat i drönarbolaget Intuitive Aerial. Sedan insåg han att han gjorde sig bäst operativt.

Sitt femte företag, alltså Resolution Games, drog han i gång efter att ha testat Samsung Gear VR på den digitala mässan Sime i Stockholm.

"Jag hade varit intresserad av VR sedan 1992, men inte känt att det var en konsumentprodukt förrän där. I ärlighetens namn fattade jag då inte hur stor potential tekniken faktiskt har. Min tanke var att det här kan jag och några utvecklare göra häftiga spel till redan i dag. "

Det var när han reste pengar som han övertygades om att virtual reality skulle bli något mer än bara en rolig utmaning.

"Riskkapitalisterna fick mig att förstå att det här kommer att bli enormt", säger han.

Tommy Palm är övertygad, riskkapitalisterna är övertygade och techjättarna är övertygade. Nu gäller det bara att övertyga kunderna.

FLER HETA SVENSKA VR-BOLAG


STARBREEZE STUDIOS

Noterat på First North och utvecklar en egen enhet som kallas Star VR. För ändamålet köpte de förra året den franska ingenjörsfirman lnfiniteye.

13TH LAB

Utvecklat bildanalys som bland annat kunde bestämma en mobils position i rummet och köptes av Oculus i slutet av 2014. Enligt Dl hamnade prislappen på 195 miljoner kronor för bolaget. Företaget flyttade till Facebooks huvudkontor.

MIMERSE

Behandlar fobier och använder VR i terapeutiskt syfte. l en kontrollerad miljö ska patienten utsättas för det som den fruktar - exempelvis spindlar. Har tagit in en halv miljon från Vinnova.

MANOMATION

Utvecklar mjukvara som gör att datorer ska kunna styras med gester. Virtuella objekt ska kunna plockas upp utan att någon pekskärm används.

UNIVRSES

Utvecklar mjukvara som spårar positioner. Kan på så sätt bli underleverantör till andra VR-bolag.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.