Fotograf: TT / Richard Drew

400 000 förbokningar på två veckor - nu gäller det för Tesla att hinna med efterfrågan

Den verkliga framgången hänger på att klara av att leverera produkten utifrån de volymer som är möjliga och nödvändiga, säger Teslas affärsutvecklare. 

31 mars avslöjades Teslas nya Model 3, och det blev möjligt att börja förboka elbilen. 7 april fanns det redan över 325 000 förbokningar av modellen. Nu, bara en vecka senare, är siffran nästan uppe i 400 000.  Det uppgav Diarmuid O’Connell, vice direktör för Teslas affärsområde Business Development, vid konferensen AVERE E-mobility i Amsterdam, skriver Electrek.

LÄS MER: Sålde för 114 miljarder på en vecka - utan en enda annons

Tesla Motor säger själva att intresset är det största som bolaget upplevt hittills. O’Connell beskrev utvecklingen som succéartad men tillade att den verkliga framgången hänger på att klara av att leverera produkten utifrån de volymer som är möjliga och nödvändiga. Samtidigt uttryckte O'Connell att framgången med förhandsbokningarna talar för mer än bara Tesla.

"Det sänder ett budskap till industrin om att det finns en otrolig efterfrågan på bra elektriska fordon", sa han vid konferensen. 

Model 3 kommer att börja produceras och säljas först under 2017. Tesla har satsat på investeringar i fabriker för att kunna nå upp i en produktion om 500 000 bilar per år - det är också försäljningsmålet 2020, och innebär en tiofaldig ökning av den nuvarande försäljningsvolymen på cirka 50 000 bilar årligen. Men med 400 000 förbokningar redan efter två veckor ter sig den dramatiska målhöjningen inte orealistisk. Nu gälller det alltså att se till att produktionen håller jämna steg med efterfrågan. 

VIDEO: Tesla spelar högt - därför måste bolaget både besegra konkurrenterna och revolutionera branschen

Förutom Model 3 planerar Tesla att driva försäljningen genom att expandera till nya segment, efter Model 3. Bland annat nämnde O’Connell en pickup-version, som Elon Musk tidigare valt att lyfta fram. 

PLANEN: För 10 år sedan skapade Elon Musk en master plan för Tesla - så såg den ut

 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST