Forskare: Det är omöjligt att bevisa att de självkörande bilarna är säkra

Enligt en ny rapport är det omöjligt att säga att det är säkrare att köra utan förare. 

 

Google, Ford, Volvo är bara några av namnen. Idag är det många företag som storsatsar på självkörande bilar. Nu riktas dock kritik mot deras framtidsvisioner. Forskare menar att det är omöjligt att bevisa att de självkörande bilarna är säkra. Noggrant testande för att bevisa detta kommer att ta mer än 100 år, menar forskare.

LÄS ÄVEN: Google storseger: Deras självkörande bilar nu legala förare i USA

Ett av de största argumenten för självkörande bilar är att de kommer vara säkrare än människostyrda. Den mänskliga faktorn står för 94 procent av alla bilolyckor, enligt den amerikanska trafikmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA. Den mänskliga faktorn inkluderar rattfylla, fortkörning, distraktion eller trötthet.

En ny rapport säger att självkörande bilar inte kan bli testade tillräckligt många timmar för att fastställa om de verkligen är säkra att köra. En rapport från RAND Corporations säger att självstyrande bilar behöver att testas ”150 miljoner och ibland till och med upp till 150 miljarder kilometer”  för att få tillräckligt mycket information om de är säkrare än människostyrda bilar. 

Såna tester kommer att ta mellan tio till hundra år, och kommer att vara opraktiskt att utföra innan köparen ska använda bilen. 

LÄS ÄVEN: Självkörande bilar måste programmeras för att döda - men hur?

”De flest självkörande kilometrarna någon utvecklare någonsin har loggat är cirka två miljoner kilometer och det tog flera år”, sa Susan Paddock, medförfattare till rapporten och statistiker på RAND. ”Även om en självstyrande fordonsflotta körs 15 miljoner kilometer skulle man fortfarande inte kunna dra statistiska slutsatser om säkerhet och tillförlitlighet.”

RAND säger att industrin måste utveckla andra sätt att undersöka om självkörande bilar är säkrare än bilar som styrs av människor.  

Sedan Googles projekt med självkörande bilar började har de själva meddelat att deras bilar har varit med i ett tiotal olyckor. De har dock varit noggranna med att påpeka att samtliga olyckor har skett på grund av människor. Men det Google säger verkar inte vara hela sanningen. Enligt Financial Times ska människor ha räddat Googles självkörande bilar från att krocka under 13 olika tillfällen. 

Forskare från University of Michigan Transportation Research Institute pekar på att det finns en fem gånger högre chans för självkörande bilar att hamna i olyckor än de som körs av människor.  

LÄS ÄVEN: Biljätten lägger miljarder på nykläckt startup - som gör självkörande bilar rekordbilliga

Nu varnar många för att släppa ut självstyrande bilar i trafiken.

”Var försiktig med att ge tillstånd till självkörande bilar innan viktiga tekniska problem har lösts”, meddeladade NHTSA för några dagar sen.

Innan de självkörande bilarna har lärt sig att hantera vardagshändelser kan är det ett hot mot den allmänna säkerheten. Självkörande bilar har inte lärt sig att reagera på kommandon från poliser som vill stoppa fordonet. Och tekniken för att tolka trafiksignaler är outvecklad. 

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant