Låt CD-skivorna ligga och damma – nu är digital musik större

Nu har den digitala musikmarknaden har nu gått om den fysiska.

Förra året växte marknaden med hela 45 procent. Det är en riktig rekordtillväxt. Och för första gången har den sammanlagda digitala lyssningen dragit in mer pengar än den fysiska försäljningen visar statistik från branschorganisationen IPFP, International Federation of the Phonographic Industry. I den fysiska försäljningen inkluderas även intäkter från konserter och upphovsrättsliga intäkter.

LÄS ÄVEN: Nu är den digitala musikmarknaden större än den fysiska 

Kanye Wests anammar den digitala musiktillväxten. Han är inte bara grundare för streamingtjänsten Tidal – i mars det här året svor han att aldrig mer tillverka en CD-skiva. Från och med nu ska han bara hålla sig till streaming.  

Den digitala marknaden totalt uppgår till 54 miljarder kronor vilket är en ökning med 10 procent på ett år, enligt samma källa. 45 procent av alla intäkter kommer nu från den digitala musikkonsumtionen.

70 procent av totala marknaden utgörs av streamingtjänster som Tidal, Spotify eller Apple Music. Förra året utsågs Sverige till den mest utvecklade musikmarknaden: Ungefär 30 procent av Sveriges befolkning använder en streamingtjänst för musik. I Sverige är streamingtjänsterna större än den nedladdade musiken.

LÄS ÄVEN: Öppet brev från Spotifys grundare: Svensk politik tvingar startups att flytta utomlands


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST