Fotograf: TT / Mary Altaffer

Från ett enkelt liv i Indien till toppen av det amerikanska näringslivet - med hälsotrenden som största fiende

Pepsico-bossen Indra Nooyi är inte speciellt orolig över att amerikanerna nu slutar dricka läsk. Med 63 miljarder dollar i omsättning är hon en av världens mäktigaste affärskvinnor – och det tackar hon sin mamma för.

USA dricker allt mindre läsk. Konsumtionen har gått från cirka 200 liter per person per år till 155 liter 2014. Men Pepsico har trots det lyckats visa kraftig tillväxt under många år. Hjärnan bakom framgångarna är 61-åriga koncernchefen och ordföranden Indra Nooyi. Hon insåg tidigt att minskad försäljningen för bolagets läsk -och snacksprodukter berodde på ett ökat hälsointresse bland konsumenterna.

Kort efter att hon tog över 2006 drog hon igång en numera klassisk tillväxtstrategi - Performance with Purpose. Den har bland annat inneburit att Pepsico arbetat med att minska salt, socker- och fettinnehållet i kärnprodukterna.

En allt mindre del av intäkterna kommer i dag från läskedrycker och snacks. Man har också minskat miljöpåverkan genom reducerad vattenförbrukning och ökad energieffektivitet. Samma år hamnade hon högst på Fortunes topplista över USA:s mest framgångsrika affärskvinnor.

LÄS ÄVEN: Här blir det olagligt att sälja läsk utan att varna för hälsoriskerna

PEPSICO

Pepsico värderas till 152 miljarder dollar och är därmed ett av världens största läskbolag.

I porföljen har man bland annat varumärkena Pepsi, 7Up, Gatorade,
Quaker Oats, Tropicana, Mountain Dew och Naked Juice.

Under de senaste 10 åren, sen Indra Nooyi tillträde som koncernchef, har bolagets aktie stigit 80 procent.

Hur tog sig en indisk flicka uppvuxen i en medelklassfamilj i Madras till toppen? En starkt bidragande orsak var att mamman aldrig såg några begränsningar för Indra Nooyi och hennes syster Chandrika. De fick förbereda tal under middagarna där de till exempel fick ikläda sig rollen som Indiens president och presentera lösningar på världsproblem.

Samtidigt tyckte dock deras mamma att de skulle gifta sig i unga år. Hade det inte varit för farfar som var domare kunde det kanske ha slutat så. Han var tydlig med att giftemål inte tvunget var den enda vägen i livet.

För Financial Times har hon berättat att hon var en riktig vilding under uppväxten. Hon spelade i rockband, klättrade i träd och var med i ett cricketlag – allt för att bryta den stereotypa bilden av hur en "fin" indisk flicka bör bete sig.

Strålande insatser vid Madras Christian College ledde till vidare studier och en MBA-examen vid prestigefulla Indian Institute of Management i Calcutta.

Redan i början av yrkeskarriären fick hon produktchefsansvar för olika varumärken på amerikanska läkemedels- och bioteknikbolaget Johnson & Johnson och det var då hon fick en förkärlek för möjligheternas land – USA.

När hon av en ren slump stötte på en artikel om Yale tog hon mod till sig och sökte till det amerikanska universitetet, trots att omgivningen varnade henne att det skulle göra det otänkbart för henne att bli gift.

LÄS ÄVEN: Den 25-årige Handelsavhopparen som säljer mobiler för miljarder

Indra Nooyi har sagt att åren på Yale förändrade henne för all framtid.

Starten i USA blev tuff. Hon arbetade extra som receptionist och hade inte råd med västerländska affärskläder, utan det fick bli sari. Än i dag kan hon bära sari på kontoret och ses promenera barfota till styrelserummet.

Efter Yale blev det Boston Consulting Group, där hon ledde strategiska internationella projekt för kunder i vitt skilda branscher. Sedan följde några år som strategichef på mobiljätten Motorola innan hon gick till svensk-schweiziska ABB.

Hon var medlem i ledningsgruppen och ansvarade för bolagets verksamhet i USA samt hela den globala industriaffären. Indra Nooyi har sagt till Fortune att ABB kändes som att jobba på en "6 billion dollar-startup" med uppgiften att sammanföra 15 separata verksamheter.

Snart sågs hon som en lysande stjärna när det gällde management. Erbjudanden om tunga chefsjobb stod som spön i backen. Pepsico gjorde ett smart drag och tog hjälp av förre koncernchefen Christopher Sinclair för att locka över henne. Han hade växt upp i Indien, son till en hög chef på olje- och gasjätten Exxon Mobil.

Indra Nooyi började på Pepsico 1994 och fick efter ett tag högsta ansvaret för bolagets strategier. Hon arbetade nära koncernchefen Roger Enrico och pushade honom att sälja restaurangverksamheten med snabbmatskedjor som KFC, Pizza Hut och Taco Bell år 1997.

Hon fick dock kritik för att hon drev igenom köpet av juicen Tropicana. Kritiken avtog när det visade sig bli en bra affär och hon befordrade till finansdirektör år 2000.

Tillsammans med nye vd:n Steve Reinemund, som var före detta amerikansk marinsoldat, drev hon bland annat igenom en storaffär med Quaker Oats och fick därmed USA:s ledande sportdryck Gatorade under sina vingar. Omsättningen gick från 24 till 33 miljarder dollar under åren 2001 till 2006 då Indra Nooyi tog över helt.

LÄS ÄVEN: Coca-Cola köpte experter - som kallade läsken "hälsosam"

Sedan dess har hon drivit igenom stora kostnadsbesparingar samtidigt som hon visat generositet mot aktieägarna. 2014 återförde bolaget 8,7 miljarder dollar genom återköp och utdelningar, enligt Forbes. Några år dessförinnan hade ägarna pressat styrelsen att tvinga bort henne efter att aktien haft en svag utveckling.

Framgångarna har avspeglat sig i hennes lönekuvert. 2014 fick hon en ersättning på 19,1 miljoner dollar.

Hon har inte glömt sin bakgrund, utan ringer sin mamma flera gånger per dag. På så sätt påminner hon sig om hur mammans middagsritual och farfars envishet öppnade hennes ögon för att hon kunde bli vad hon ville.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant