Fotograf: Youtube

6 sätt att hantera kritik på jobbet

Det kan vara svårt att få kritik och inte ta det personligt, men på jobbet måste man försöka hålla god min. Med hjälp av Avelist har vi hittat några tips som kan hjälpa dig på vägen.

1. Sluta försvara dig
Det kan vara svårt att inte bli defensiv när man får höra att man gjort något fel. Men att argumentera emot någon när denna tagit sig tid att berätta för dig hur den tänker kommer bara få dig att verka oproffesionell och osäker. Självklart ska du inte heller direkt hålla med och bara säga tack, men det är viktigt att du visar att du har lyssnat på personen och förstått.

Så börja med att låta din kollega tala till punkt och ställ sedan en fråga som visar att du bryr dig om att försöka rätta till det som blivit fel, skriver guiden Avelist. "Jag uppskattar att du berättar det här för mig. Kan du exemplifiera i vilket läge du tycker jag har agerat felaktigt? Hur skulle jag kunna ha hanterat det istället? Och hur kan jag i framtiden se till att det blir rätt?"

Du kanske inte håller med om allt de sa, men på detta sätt visar du att du respekterar dem och tar ditt jobb och din prestation på allvar.

LÄS ÄVEN: Optimera dina pauser på jobbet - och bli produktiv hela dagen

2. Undvik ett bråk
Ibland kan kritik kännas orättvis och visst är det lockande att slänga in en dräpande comeback, men hur bra din oneliner än är blir det inte lika kul när du kommer till jobbet dagen efter. 

Därför ska du undvika svar som "jag vet", det låter lätt snäsigt och dessutom uppfattas det lätt som att du inte bryr dig om din kollegas uppfattning. Du kanske är väl medveten om att det finns saker du är sämre på, det är vi alla, men att understryka detta får det att verka som att du inte är intresserad av att utvecklas och bli bättre på det du gör. 

Kanske kan du istället svara "jag förstår vad du menar" eller bara "tack för att du säger det"?

3. Kom ihåg att det inte är personligt
Att bli kritiserad kan kännas som ett slag i ansiktet och visst kan det i ditt huvud verka som att personen säger "du är inte bra nog, du passar inte här". I verkligheten betyder dock kritik att personen faktiskt tror och vill att du ska utvecklas. Om du aldrig får kritik är det en värre varningsklocka, antingen har kollegorna gett upp eller så behöver du en chef som bryr sig om din utveckling.

LÄS ÄVEN: 5 vänner du ska ha om du vill ha en bra karriär

4. Be inte om ursäkt
Fokusera på att visa att du vill utvecklas, istället för att bara be om ursäkt. Självklart ska du säga förlåt om du sårat någon, men om det handlar om din prestation får det bara dig att se osäker ut. Markera istället att du tänker se till att göra bättre ifrån dig. Byt ut "förlåt" mot "jag ska se till att lösa det". "Att säga att du ska lösa problemet visar att du är framåt - och du låter fortfarande artig", skriver Avelist.

5. Ge dig själv tid
Känns samtliga tips omöjliga? Förbered ett inövat svar som ger dig tid att ta några djupa andetag och påminna dig själv om att kritik faktiskt betyder att personen bryr sig om din utveckling. Kanske kan du säga "tack för att du säger detta till mig, kan vi sätta oss ner lite senare idag och bolla lite idéer kring hur jag kan lösa det på bästa sätt?" eller "jag förstår vad du menar och vill verkligen höra mer om hur du uppfattar situationen, kan jag återkomma om en liten stund?".

6. Kritisera inte dig själv så mycket
Ingenting blir bättre av att du, trots att du hanterar situationen snyggt på jobbet, går hem och låter kritiken bli ännu en sak du skyller på dig själv. Jobba på att se kritiken som en to do-lista istället för en sanning om dig själv som betyder att du är sämre än andra. Alla gör fel ibland och framgångssagorna skapas ofta av personerna som vågar erkänna detta och ständigt utvecklas.

LÄS ÄVEN: 7 dåliga vanor du måste lägga av med om du vill bli produktivare 2016


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant