Twitter - Summize

Fejkkonton tog tonåringarnas pluggapp till App Store-toppen på 24 timmar

De tre tonåringarna bakom pluggappen Summize lyckades ta den till förstaplatsen på App Store:s bästsäljarlista på endast ett dygn. Frågan är om produkten håller. 

Summize släpptes i början av månaden utan att generera särskilt mycket uppmärksamhet, men det förändrades över en natt. Appen kostar 8 kronor och blev den mest köpta på Apples App Store inom 24-timmar av att grundarna satte igång med att marknadsföra appen i sociala medier.

Summize försöker lösa alla studenters största problem – de ofantliga mängderna kurslitteratur. Med appen ska man enkelt kunna effektivisera inläsningsarbetet och förkorta pluggtiden. Man skannar helt enkelt av en sida ur en lärobok eller text med appen, och väljer sedan om man vill att Summize ska visa en sammanfattning av texten, eller någon av flera analyser.

Bakom appen står 18 år gamla Carter Bjorklund, 16 år gamla Aiden Craig och 18 år gamla Rami Ghanem. Appen lanserades först 9 mars men det var inte förrän den 27 mars som marknadsföringen sattes igång. Med en budget på mindre än 25 000 dollar, eller drygt 200 000 kronor, blev appen nummer ett på App Stores bästsäljarlista bara en dag senare. Framgångsreceptet var att skapa massor av fejkkonton för att marknadsföra appen, samt att betala stjärnor inom olika sociala medier för att puiblicera förklädda annonser.

Carter Bjorklund och Aiden Craig, säger själva till Tech Insider att det som skiljde deras sätt att kampanja från andra liknande men mindre framgångsrika strategier var att de la väldigt mycket tid på att skapa annonser som skulle vara roliga och därför effektiva för spridning i sociala medier. De säger sig själva vara ”påverkare” i sociala medier och hade därför en känsla av vad som funkar. Vissa av deras annonser fick upp mot 20 000 likes. Med så effektiv markandsföring har kostnaderna redan betalat sig. Enligt Tech Insider är en plats på topplistan på App Store värd 15 000 dollar eller drygt 120 tusen kronor om dagen för en app i Summizes prisklass. 

Effektiv marknadsföring i alla ära, men utan en hållbar produkt blir framgången kort. Efter succén på App Store har kritiken uppehållit sig vid ytterligheterna – de som tycker att appen är totalt värdelös och de som tycker att den är det bästa som har hänt. Det finns förstås inga garantier för att de positiva omdömena inte de också kommit från fejkkonton, på App Store.

Den som tycker att det ändå verkar värt 8 kronor för en chans att slippa timmar av tråkig facklittertur, får tyvärr vänta ett tag. Den 30 mars togs Summize ned från App Store med hänvisning till en kommande uppdatering. Förhoppningsvis gör den att alla kunder blir nöjda. 


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.