Fotograf: TT / Jordan Strauss

Filmstjärnans nya karriär - satsar på marijuana som ska lindra mensvärk

Artisten Snoop Dogg har sedan länge satsat stort på en snabbväxande marijuanaindustrin i USA. Nu väljer ännu en kändis att följa i hans fotspår.

Denna gång är det film- och tv-stjärnan Whoopi Goldberg som tillsammans med affärskvinnan Maya Elisabeth lanserat varumärket Whoopi&Maya. Tillsammans ska de nu sälja produkter med medicinsk marijuana som ska användas för att lindra mensbesvär, rapporterar Sky News.

LÄS ÄVEN: Svenska bolaget som tjänar multum på marijuanaboomen

Under varumärket ryms både balsam, badskum, chokladdrinkar och alkoholbaserade extrakt.


En av bolagets produkter. Man kan bland annat läsa att: "The medical cannabis that has been infused in Whoopi & Maya's Medical Cannabis Bath Soak promotes a state of deep relaxation and offers relief from the aches, pains, and cramping associated with the menstrual cycle."

Goldberg har redan tidigare meddelat att hon använder marijuana mot kraftig huvudvärk, men nu menar hon att drogen även kan användas för att lindra andra besvär.


En annan av bolagets produkter. "Cramp bark, coupled with red raspberry, and motherwort, support the uterus, while passionflower calms the nerves."

Mensbesvär är en miljardmarknad som än så länge inte är särskilt utforskad. Mensrelaterade produkter har länge skyflats undan i butiker och det har ansetts pinsamt att köpa dem. Detta kopplas ofta till att mensen, på grund av att den traditionellt kopplats till "kvinnans renhet", ansets vara "äcklig" och "hemlig". Att ge sig in i industrin och lansera produkter som faktiskt vågar vara speciellt riktade mot ett mens-relaterat problem borde därför vara ett smart val. Att jobba mot fördomar och ignorera samhällets nedlåtande syn har visat sig kunna vara en riktig kassako.

LÄS ÄVEN: Den smarta menskoppen - ska hjälpa kvinnor analysera sin hälsa


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.