Fotograf: Chipotle

Skandalkedjan vill bli ännu större - satsar på egna hamburgare

De insjuknade kunderna har avlöst varandra, men kedjan stannar inte upp för det. Nu ska man bli ännu större.

Chipotle har haft ett jobbigt år. Vid flera tillfällen har kedjan tvingats stänga ner restaurangen på grund av insjuknade gäster och hälsorisker. Kedjan har kopplats till fall av både E. coli och norovirus och utreddes då av amerikanska hälsomyndigheter.

Nu vill dock kedjan bredda sitt utbud. I dagarna registrerade bolaget varumärket Better Burger och ska nu satsa på att ta sig an även Mcdonalds. Detta skriver Time.

LÄS ÄVEN: Snabbmatskedjan halverar chefernas löner - efter att kunder fått vinterkräksjukan av maten

Chipotle äger sedan tidigare både en pizzakedja, Pizzeria Locale, och en rad av restauranger med mat från sydöstra asien som kallas ShopHouse. Bolaget har bekräftat att man nu vill satsa även på burgare, skriver Bloomberg. "Det är en tillväxt idé som vi nu undersöker", sa en talesperson till tidningen. "Vi vet sedan tidigare att Chipotle-modellen kan appliceras på en rad olika typer av mat."

Efter årets hälsorisker kan det dock bli svårt att övertyga bolagets ägare om att nya satsningar ska vara prio ett. Chipotle tvingas nyligen varna aktieägarna om att man nu för första gången någonsin kommer visa upp sjunkande intäkter i kvartalsrapporten man ska publicera i april.

MER SNABBMAT
Pressad snabbmatsjätte vill vinna tillbaka kunderna - med frukost-tacos
McDonald's stäms för sina mozzarella-sticks
Max ställer om - femdubblar utbudet av vegetariskt på menyn
Dunkin' Donuts direkt till dörren - hänger på hemkörningstrenden


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.