Fotograf: Ivivva

11-åriga entreprenören som just kammade hem ett kontrakt på 90 miljoner

Att bara sälja lemonad på gatan räckte inte.

11-åriga Mikaila Ulmer från Texas har redan hunnit lyckas som entreprenör. Hennes BeeSweet Lemonade presenterades först på en amerikanska tv-serien Shark Tank, där hon vann 60 000 dollar (nära 500 000 kronor), men har nu blivit mycket större än så.

I dagarna stod det klart att Ulmers dryckesbolag nu fått till ett samarbete med 55 Whole Foods-butiker i  Texas, Oklahoma, Arkansas och Louisiana. Totalt omfattar affären 11 miljoner dollar (90 miljoner kronor). Detta skriver International Business Times.

Ulmers lemonad blev snabbt en snackis efter Shark Tank. Hon har bland annat fått servera sin dryck till president Barack Obama och varit en del av Googles Dare to be Digital-kampanj.

LÄS ÄVEN: Kontroversiell tonåring drar in 840 000 per klipp på Vine

Lemonaden innehåller både mynta, linfrön och honung. Ulmer säger själv att hon har ärvt receptet från en gammal släkting.

En del av sina intäkter skänker Ulmer till organisationer som arbetar för att rädda världens bin. Hela hennes affärsidé kommer faktiskt från just bin. 



I 4-årsåldern blev hon stucken av bin vid två tillfällen. "Det gjorde ont och jag var jätterädd för bin", berättar hon i en intervju med NBC. "Men sen började jag studera dem och då hände något konstigt - jag blev besatt av bin."

Det var då hon började fundera på hur hon skulle kunna hjälpa till att rädda världens bin, som i dag håller på att utrotas, och insåg att hon behövde dra in pengar. För att både kunna skänka pengar och faktiskt stödja binäringen valde hon att plocka fram det gamla familjereceptet, som innehåller honung, och sätta igång.

Här berättar Ulmer själv om sitt företag:

LÄS ÄVEN: Ville kunna köpa en bil till sin mamma - blev entreprenör som 6-åring


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant