Fotograf: TT / Jae Chong

De nya funktionerna som ska göra Snapchat till en vuxen-app

På tisdagen släppte Snapchat en drös nya funktioner som för en gångs skull inte bara syftar till att göra appen mer underhållande med roliga bildtillägg och animationer.  

Snapchats nya funktioner ska göra appen till en mer konventionell kommunikationsapp, tillgänglig för en bredare publik och ett multifunktionellt socialt verktyg. Bland de nya funktionerna ingår möjlighet att ringa via appen och skicka inspelade röstmeddelanden.

Den mest innovativa nyheten är att det nu går att livestreama video till personer eller grupper som också kan delta med sin egen livestream. På så sätt går det att föra videosamtal i grupp.

RELATERAT: Snapchat köper omtalad emoji-app

Ytterligare en ändring är att det tidigare bara har gått att visa om en bild eller ett videomeddelande per dag, men för att underlätta användningen är det nu möjligt att visa varje bild eller klipp som mottagits en extra gång.

De nya funktionerna ska göra Snapchat mer konkurrenskraftigt i förhållande till andra sociala medier och kommunikationskanaler, trots att samtliga nya funktioner redan går att hitta hos olika konkurrenter.

Uppdateringen innebär dock att Snapchat mognar till att bli en helhetslösning för kommunikation istället för att bara erbjuda de nischade funktionerna för att skicka bilder och videoklipp, som varit mest framgångsrikt med att attrahera yngre användare. Nu växer appen upp men det återstår att se om användarna kommer växa med den. 

Konkurrenterna jobbar dock också med att förbättra sitt serviceutbud. Exemplvis har Instagram nyligen uppdaterat flödet för att göra det mer likt Facebook, och med den senaste uppdateringen av appen fyrdubblas maximumlängden för filmklipp. 

LÄS MER: Instagrams efterlängtade långfilmsformat är här – upp till 60 sekunder


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.