Rykte: Facebook sorterar användarna efter etnicitet - visade 3 helt olika versioner av filmtrailern

Teknikjätten gillar att dela in oss i grupper - och reklamen vi får upp i flödet ser därför helt annorlunda ut.

Facebook har lyckats tjäna stora pengar på reklam och det beror till stor del på att man varit bra på att kartlägga sina användare. Bolagets algoritm utgår från din aktivitet på sajten och registrerar bland annat ditt kön, din ålder och din inkomstnivå - även om du inte uppgett dessa.

I dagarna cirkulerade uppgifter kring att Facebook nu även försökt sig på att bestämma användarnas etnicitet. Denna data ska sedan bolaget ha använt för att anpassa det innehåll som visas för dig, något som annonsörerna efterfrågar. Beroende på vad du gillat och skrivit ska alltså bolaget ha antagit vilken etnicitet du tillhör.

I USA ska faktorn ha använts bland annat när trailern för filmen Straight Outta Compton skulle dyka upp i användares flöden. Baserat på om Facebook uppfattade användaren som "white, black, or Hispanic" fick denne upp en speciell version av trailern i sitt flöde. Tre versioner av samma trailer låg ute och det var din etnicitet som avgjorde vilken du såg. Detta skriver Arstechnica.

LÄS ÄVEN: Världens yngsta dollarmiljardär: Festprissen som startade nya Facebook

De användare som placerades in i gruppen "white" fick se en version av trailern där gruppen NWA, som filmen handlar om, framställs som gangsters och man visar klipp på hur de ryker ihop med polisen. Dessa användare får enbart se skådespelare och inte de riktiga medlemmarna i NWA, som också är med i filmen.

Användarna som hamnar i gruppen "black" får istället se en helt annan trailer. I denna framställs filmen som en biografi och NWAs medlemmar berättar om hur deras musik var ett sätt att protestera om rasismen i den stad de växte upp i. Man klipper till fans av gruppen som får berätta vad musiken betytt för dem. Men det som verkligen fått folk att höja på ögonbrynen är att våldet som förekommer i filmen framställs på ett helt annat sett i denna trailer.

Här kan du se den trailer som gruppen "white" fick se:


... och här är den gruppen "black" fick se:

Facebook själva menar att detta rykte inte stämmer. En talesperson från bolaget säger till VA.se: "Flera nyhetssajter har menat att Facebook tillåter annonsörer att dela in användargrupper efter etnicitet. Detta stämmer inte. Facebook har inte någon funktion som gör det möjligt för användare att själva identifiera sig som en viss etnicitet på platformen. Som en del av nätverkets annonserbjudande kan varumärken välja att styra sina annonser på Facebook beroende på hur man tror att olika användare kommer reagera på innehållet. Användargrupperna som skapas, på ett sätt som tydligt skyddar din identitet, baseras på hur du använder Facebook - bland annat handlar det om vilket språk du kommunicerar på, vad du gillar och vilka grupper du är med i."

LÄS ÄVEN: Starbucks vill snacka etnicitet och rasism med kaffedrickarna


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST