Fotograf: Taco Bell

Pressad snabbmatsjätte vill vinna tillbaka kunderna - med frukost-tacos

Mcdonalds frukostsatsning blev en succé - och nu vill en pressad snabbmatsjätten nå samma framgångar.

Under hösten införde Mcdonalds en frukostmeny som är tillgänglig dygnet runt i USA. Satsningen blev en succé och för första gången på länge växte snabbmatjättens omsättning. Fler andra snabbmatskedjor som också haft problem att hålla uppe omsättningen har sneglat mot idéen.

Ett bolag som inspirerats av Mcdonalds är tex mex-jätten Taco Bell. Kedjan introducerar nu en ny frukostmeny med 10 olika rätter som alla kostar 1 dollar. Till en början satsar man enbart på frukosttimmarna och menyn kommer vara tillgänglig mellan 7 och 11 på morgonen. Detta skriver Fortune.

LÄS ÄVEN: McDonald's stäms för sina mozzarella-sticks

Den nya menyn innehåller 3 rätter Taco Bell tidigare aldrig sålt - en gryta med potatis, äggröra, ost och salsa; en mjuk tortilla med äggröra, cheddar och bacon eller korv; och en quesadilla med ost, korv och äggröra.

Förhoppningen är att rätterna ska bli lika populära som Egg McMuffin.

Taco Bell ägs av Yum! Brands och har på senare år valt att satsa främst på rätter man kan sälja för löjligt låga priser. 2014 lanserade man en lunch- och middags-meny med bara rätter för 1 dollar.


Frukostmenyn för 1 dollar innehåller även sötsaker.

"Våra undersökningar visade precis vad man kunnat gissa: Amerikaner betalar hellre mindre och har mer valfrihet", säger Taco Bells marknadsansvariga Marisa Thalberg i ett pressmeddelande.

I dagsläget har Taco Bell en mindre frukostmeny som man inte fokuserat så mycket på. Bara 6 procent av bolagets intäkter kommer från frukostmenyn, vilket kan jämföras med att samma siffra för Mcdondals är 25 procent. Detta skriver Wall Street Journal.

Taco Bell sticker ut från mängden genom att satsa främst på låga priser, andra snabbmatsjättar har istället valt att försöka ska premiumprodukter för att öka på marginalerna.

LÄS ÄVEN: Snabbmatsjätte går i konkurs - igen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.