Nu ska Sean Parker se till att du kan se filmer hemma i vardagsrummet - redan samma dag som de har premiär

Han är mest känd för Napster och Facebook, men nu vill serieentreprenören ska Netflix för biofilmer.

Sean Parker, entreprenören som skapade Napster och var en av de första att investera i Facebook, vill nu ta sig an området som Netflix helst låter bli att diskutera. Parkers nya bolag The screening room ska låta dig se filmer som kom igår hemma i soffan. Strukturen ser egentligen likadan ut med Netflix som den gjorde med videouthyrningsbutiker - du kan först titta på filmen efter att den visats på bio några månader. Detta ska Parker ändra på.

Målet är att erbjuda användare att betala 50 dollar, cirka 425 kronor, för att se biofilmer hemma. Detta skriver Variety. Att få med sig kunderna lär inte bli ett problem. Om en hel familj tittar på film så blir det ju bara runt en hundralapp per skalle, vilket ofta är billigare än att gå på bio. Att få med sin filmbranschen kommer bli extremt mycket svårare.

LÄS ÄVEN: Youtube hänger i Hollywood - vill knipa flera populära serier och filmer

Sean Parker spelades i filmen The Social Network av Justin Timberlake.


Många har försökt att få till denna typ av lösning tidigare, men ingen har lyckats. Parker har dock bevisat att han är en entreprenör som kan bryta strukturer - och som vågar utmana trögrörliga branscher. 

De största kritikerna till idén är självklart biograferna. Varje gång filmstudios tidigare har försökt att låta filmer släppas på nätet samtidigt som de går upp på biograferna har biografbolagen reagerat kraftigt. Många gånger har de hotat filmjättar som Sony och Universal med att bojkotta deras filmer. För studios skulle detta innebära ett rejält tapp på intäktssidan, även om en ny lösning lanserades skulle ju många välja att gå på bio. Så istället väljer man att följa biograferna och inte försöka sig på en internetpremiär igen,

I en analys på Mashable skriver Josh Dickey att Parker dock har en chans. Han blir en tredje part i maktspelet och hamnar på det sättet i ett bättre förhandlingsläge. Parker har meddelat att hans startup skulle dela 40 procent av sina intäkter med biograferna. Något som skulle kunna göra affären attraktiv även för dem.

LÄS ÄVEN: Nu lanserar Spotify videospelare - vill bli nya Youtube

Här uppstår dock ett stort problem, skriver Dickey. Hur ska pengarna delas mellan biograferna? Är det biografen du bor närmast som får pengarna? Eller den som är öppen när du väljer att titta på filmen? Och vill inte biografen fortfarande hellre att kunderna kommer till dem så att de får en ännu större bit av kakan?

Öppningshelger för storfilmer slår rekord på löpande band och biograferna, som många länge räknade ut när digitaliseringen tog fart, har kunnat kamma hem stora summor.

Trots detta har Parkers startup redan fått upp lite fart. Man har flaggat för att ett deal är på gång med biografbolaget AMC i USA. Enligt Variety är redan både Universal, Fox och Sony med i processen.

Det återstår att se hur lång tid det tar för Parker att få med sig både biografer och filmbolagen på tåget.

LÄS ÄVEN: Facebook vill börja sända sport live i ditt flöde


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant