Fotograf: Lindsten & Nilsson

Näringslivets mäktigaste kvinna ska lära dig att konsumera

Välj dina chefer noga är hennes bästa karriärtips. Efter två decennier med familjen Stenbeck ska hon nu ta familjen Johnson in i 2000-talet – Åhléns och Axfood är redan på väg att bli e-handel. Mia Brunell Livfors är Näringslivets mäktigaste kvinna 2016.

Villagatan på Östermalm är en plats där storstaden går ned i vilopuls. Inga bussar passerar. Arkitekturen från 1800-talet ger en smak av London och mitt ibland ambassaderna finns paradvåningarna där en gång i tiden Jan Stenbeck och Ivar Kreuger huserade, bland många andra kända namn.

MIA BRUNELL LIVFORS

Född: 30 november 1965, uppväxt i Söder ­bärke, en ort med ungefär tusen invånare i Smedjebackens kommun i Dalarna
Familj: Två vuxna söner.
Bostad: Lägenhet på Södermalm.
Utbildning och karriär: Ekonomlinjen på Stockholms universitet. Controller på Consensus AB. Controller, finansiella chefsbefattningar och slutligen CFO på MTG. Vd för Kinnevik. Vd för Axel Johnson från 2015.
Styrelsebefattningar utöver helägda bolag i Axel Johnson-gruppen: Ledamot i Stena, Efva Attling Stockholm AB, föreslagen ordförande i Axfood och föreslagen leda ­ mot i Mekonomen från våren 2016. Tidigare styrelseuppdrag i H&M och åtskilliga bolag inom Kinneviks sfär.
Fritidsintressen: Familj, vänner, spela piano, läsa skönlitteratur, löpning, gym och yoga.

Studerar man skyltarna noga kan det hända att man hittar fram till ett av Sveriges största familjeföretag, Axel Johnson AB, moderbolag i den koncern som omfattar bland annat Axfood, Åhléns och flera andra detaljhandelsföretag. Det är en händelse som ser ut som en tanke att moderbolaget i en koncern som gjort sig känd för stillsam långsiktighet gömmer sig vid innergården i ett anonymt atriumhus bortom allfarvägarna.

Här tog Mia Brunell Livfors över som vd i fjol, hon lämnade vd-posten i Kinnevik och Stenbecksfären som hon hade tjänat i mer än 20 år, en grupp som under Jan Stenbecks ledning ständigt utmanade gamla monopol och stöpte om hela branscher, under senare år med ett särskilt fokus på e-handel.

Rekryteringen var särskilt intressant eftersom den sammanföll med ett generationsskifte i Axel Johnson-gruppen, Caroline Berg hade nyligen tagit över ordförandeklubban från sin mamma Antonia Ax:son Johnson i en växling från generation fyra till generation fem. Och många frågade sig: Är Mia Brunell Livfors rekryterad från det lite mer aggressiva Kinnevik för att tillsammans med Caroline Berg skaka nytt liv i Axel
Johnson-gruppen?

Ungefär som den senaste gången som det riktigt sprakade om Axel Johnson, när Antonia Ax:son Johnson tog över efter sin pappa Axel Ax:son Johnson på 1980-talet och tillsammans med vd och livskamraten Göran Ennerfelt gjorde sig av med den ursprungliga verksamheten inom internationell råvaruhandel och byggde upp detalj- och dagligvaruhandel i stället, främst Åhléns och det som skulle bli Axfood.

FÖRRA ÅRETS TOPPNAMN: Sveriges mäktigaste affärskvinna vänder upp och ner på strukturerna

Mia Brunell Livfors, som började som controller och ofta beskrevs som en sifferperson med ovanligt välutvecklat affärssinne och blick för helheten under sin tid på Kinnevik, utstrålar snarare stram vänlighet än någon revolutionär anda. På frågan om världen om tjugo år kommer att se tillbaka på hennes och Caroline Bergs första tid vid makten som en tid av omprövningar och stora förändringar håller hon korten nära kroppen.

"Jag tror att man ska akta sig för att försöka skriva historien från framtiden. Tiden får utvisa det. Inom tio år ska 50 procent av intäkterna komma från ny verksamhet, men det kan ske på flera sätt. Genom förvärv som när vi köpte Dustin (e-handel med IT-produkter, Axel Johnson äger 20 procent, reds. anm.), genom Axfoods nya varumärke Garant (externt tillverkade varor som säljs under eget varumärke), genom nya idéer i befintliga bolag eller helt nystartade bolag. När vi nyligen hade en idétävling i koncernen som vi kallade Ax-love fick vi in 847 idéer från våra anställda under två dygn."

Men inga uppenbara alexanderhugg i likhet med vad Antonia Ax:son Johnson gjorde på 1980-talet?
"Det är möjligt, men svårt att säga. Vi har sålt Svensk Bevakningstjänst, köpt in oss i Dustin, och samtidigt pågår ständigt ett internt förändrings- och förbättringsarbete."

Hur ser samarbetet mellan dig och Caroline Berg ut?
"Vi har väl avgränsade roller mot varandra och en väldigt nära kontakt, vi diskuterar mycket och hon är här ofta, jag trivs väldigt bra att arbeta med henne."

Efter ett drygt halvår som vd gissar jag att du har funderat en hel del strategiskt, vad har du kommit fram till?
"Eftersom jag satt i styrelsen sedan tidigare hade jag en god bild av verksamheten. Vi har starka positioner på respektive marknad och det handlar om att hela tiden vilja förändras, följa konsumentbeteenden och teknologisk utveckling, trender som har att göra med ökad digitalisering och globalisering, för att alltid ligga i framkant."

På vissa sätt framstår Mia Brunell Livfors övergång från Kinnevik till Axel Johnson som en tidsresa – bakåt i tiden – även om hon själv bestämt avvisar den beskrivningen.

Kinnevik satsade under hennes tid aggressivt på e-handel, som växer väsentligt snabbare än butikshandel (under 2015 med knappt 20 procent i Sverige vilket var den snabbaste tillväxttakten sedan 2007, enligt undersökningen e-barometern), med stora konsumentsajter som till exempel Zalando med inriktning mot kläder och skor.

Axel Johnson-gruppens detaljhandel inkluderar Åhléns, som ännu inte har lanserat e-handel och vars varuhuskoncept nog ägde framtiden på 1960-talet, men som möjligen har en bismak av betong år 2016, samt inredningskedjan Lagerhaus och kosmetikkedjan Kicks som båda kombinerar butiker med e-handel. Axfood har till skillnad från flera andra matvarujättar inte börjat med hemleverans av matkassar.

Det finns med andra ord arbete att göra, och Mia Brunell Livfors avslöjar en intressant nyhet. "Både Åhléns och Axfood ska erbjuda e-handel, förhoppningsvis redan i år."

Vad säger du om jämförelsen mellan Zalando och Åhléns?
"Till att börja med är de inte helt överlappande. Zalando har ett väldigt stort sortiment av mode, kläder och skor, men Åhléns ska i stort kunna lösa alla dina inköpsproblem och du ska veta som kund att vi har gjort en god selektion. Det finns plats för båda och Åhléns hade bra tillväxt under 2015 (bokslutet är i skrivande stund inte släppt, reds. anm.) även om vi både har öppnat och stängt butiker för att omstrukturera med sikte på förbättrad lönsamhet."

Vilket förändringstryck möter ni från omvärlden?
"Det är en spännande utveckling inom handeln nu, mer kommer att förändras inom de närmaste tio åren än under de senaste hundra åren. Inom mat finns det många trender, mer färdiglagat, mer vegan, ekologiskt, hemleverans, färdiga matkassar som även innehåller recept, det gäller att ha hela utbudet och att hela tiden befinna sig i rörelse även om man inte vet till exempel exakt hur stor andel e-handeln når. Men alla affärsområden befinner sig i förändring. I och med att förändringarna går fortare kan man möjligen ha god överblick över ett år men inte över fem år."

Axel Johnson-gruppen satsar ofta på en sorts hybridform mellan butiker och e-handel, i stället för att specialisera sig på det ena eller andra kombinerar man båda och den utvecklingen blir ännu mer uttalad när även Åhléns startar e-handel.

Frågan är om det är strategiskt fördelaktigt eller snarare ett nödvändigt ont när man kommer från traditionell butikshandel och har varumärken som är förknippade med butikshandel.

En uppenbar nackdel borde vara att det är svårt att vara prisledande på nätet när man samtidigt måste betala hyra för ett stort antal centralt belägna butiker. Kosmetikkedjan Kicks med 250 butiker i Sverige, Norge och Finland är ett bra exempel, kosmetik och parfym är icke-skrymmande produkter lämpliga för e-handel där många konsumenter är priskänsliga och där det borde vara problematiskt på sikt att ha en större kostnadsmassa än konkurrenterna på nätet.

Men Mia Brunell Livfors håller inte med, hon anser snarare att blandformen mellan butiker och e-handel är i samklang med vad många konsumenter vill ha. "Affärsmodellerna ser inte likadana ut och Kicks ökade omsättning och resultat kraftigt under 2015. Kunderna agerar mer 'omni', vill kunna beställa på nätet och hämta i butik eller tvärtom beställa på nätet från butiken när en vara är slut. Omnikonceptet handlar om att göra det bekvämt för kunden och att nät och butik stärker varandra."

Men ta mig som exempel, jag har två–tre produkter som jag använder, kan lätt prisjämföra dem på nätet och har väl ingen anledning att välja det högre priset på Kicks?
"Olika personer vill ha olika saker och vi vänder oss inte till alla kundsegment. Många kunder värdesätter det breda sortimentet, att kunna få tips och att det finns någon som garanterar varornas kvalitet. Du vet inte vad du missar!"

Axel Johnson-gruppen håller hållbarhetsfanan högt, där ingår bland annat miljö- och resursfrågor, mångfald, jämställdhet och socialt ansvarstagande. Ett aktuellt exempel är när Stadsmissionen med hjälp av Axfood nyligen öppnade Sveriges första "social supermarket", en livsmedelsaffär som både ska eliminera matsvinn och erbjuda mat till socialt utsatta grupper med kraftigt rabatterat pris samt bli en plats för arbetsträning.

Kort och gott vara en positiv förändringskraft i samhället. Men budskapet från koncernen har också varit att detta i grunden stöder de affärsmässiga målen, främst att långsiktigt växa organiskt under lönsamhet. Mia Brunell Livfors ger ett par exempel på hur hållbarhet enligt hennes erfarenhet stärker affärerna.

"Kunderna efterfrågar det, de vill veta varors ursprung kopplat till etik, råvaror och miljö. Den granskande kontrollen har dessutom ökat via sociala medier. Och mångfald innebär fler perspektiv och mer input vilket leder till bättre beslut."

Men när hon toppade Veckans Affärers lista över mäktigaste kvinnor i näringslivet första gången år 2007, kort efter att hon hade blivit vd för Kinnevik, var Mia Brunell Livfors motståndare till lagstiftad kvotering av kvinnor till börsbolagens styrelser, och trots att utvecklingen därefter har skett i myrsteg har hon inte ändrat uppfattning.

"Det är tråkigt att det går långsamt. En förklaring när det gäller styrelser är att bolag sällan byter ut mer än någon styrelsemedlem per år, då tar det tyvärr tid. Men jag ser kvotering som en annan sorts diskriminering som är fel och det blir lite för mycket fokus på styrelserna. Vårt mål i alla våra bolag är att vi ska ha en fördelning av män och kvinnor i ledningarna inom intervallet 40/60 senast år 2020. Och minst 20 procent av ledarna ska ha internationell bakgrund."

HELA ÅRETS LISTA: Näringslivets 111 mäktigaste kvinnor 2016

När Veckans Affärer träffar henne har Donald Trump nyligen vunnit det republikanska partiets primärval i New Hampshire och leder opinionsmätningarna om vem som ska bli Republikanernas presidentkandidat. Och även om han har större stöd bland män än kvinnor var han faktiskt den kandidat som fick flest kvinnliga röster på den republikanska sidan i New Hampshire – trots att han har fällt misogyna kommentarer om exempelvis presidentkandidaten Carly Fiorina ("Look at that face! Would anyone vote for that? Can you imagine that, the face of our next president?") och flera gånger mot Fox News journalist Megyn Kelly efter att hon ställt tuffa frågor under en debatt.

Ser vi en backlash mot jämställdhetsideal när personer som Donald Trump går till populistiska angrepp mot vad de kallar politisk korrekthet och vinner gehör för det?
"Det är skrämmande att han får sådan genomslagskraft att vi måste sitta här och diskutera hans korkade uttalanden. Det är pinsamt tycker jag. Vi får hoppas att han inte vinner. Och politisk korrekthet är ett tråkigt uttryck, det är självklart att bottna i sina åsikter."

Ett karriärråd som du har givit unga kvinnor är att välja sin chef noga, vad är en bra chef?
"Det är någon som det är möjligt att ha en rak och öppen relation till, det ska finnas en ärlighet och ett ömsesidigt förtroende. Ledarskap måste dessutom vara personligt, det är bara det som fungerar och skapar engagemang. Det ska vara tilllåtet att misslyckas, ingen är perfekt, det leder till att man vågar vara nytänkande och pröva nya idéer."

För egen del har Mia Brunell Livfors aldrig känt sig missgynnad som kvinna. Det låter nästan bestickande enkelt när hon säger att hon alltid har tagit för givet att hennes kön inte ska spela någon roll och att det då inte tycks ha gjort det heller. "Inte mer än att jag under årens lopp fått ett antal brev som ställts till Dear Mr Brunell."

Kanske bär hon något med sig som gör den inställningen möjlig. Under uppväxten i småorten Söderbärke i Smedjebackens kommun i Dalarna var det självklart att både mamma och pappa arbetade som poliser. Detta under en tid då kvinnliga poliser var mer ovanliga än i dag. Och sin farmor beskriver hon som en avmånga aktiva och företagsamma personer i släkten. Förmodligen var det en aktivitetslust som smittade, Mia Brunell Livfors beskriver sig själv i samma termer, hon sjöng i kören i hemorten, dansade balett i Fagersta och tog själv initiativet till ett utbytesår i USA under gymnasietiden.

Och inte blev hon polis som mamma och pappa, hon gick sin egen väg och blev högsta tjänsteman i två av Sveriges största familjeföretag. Näringslivets mäktigaste kvinna enligt Veckans Affärers rankning. Kanske blev det för mycket av det polisiära under uppväxten.

"Det bodde många poliser på vår gata i Söderbärke, att ha poliser som föräldrar kändes helt normalt för mig. Och det hade kanske inte varit så uppskattat om jag hade kört en jättetrimmad moppe."

"Inte för att det var någon större risk för det", tillägger hon som en stilla eftertanke.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär