BMW firar 100 år - och nu ska bolagets främsta kokurrent bli Google

Bayerische Motoren Werke firar 100 år idag, men bolaget vägrar att bli en gamling. Nu ska tiotusentals programmerare anställas - och biljätten ska tävla med Google.

Tyska biltillverkaren BMW firar idag sitt 100-årsjubileum. Bayerische Motoren Werke AG, med huvudkontor i München, grundades den 7 mars 1916. Bolaget tillverkar idag främst lyxigare bilar, motorcyklar och motorer. Utöver varumärket BMW ingår även Rolls-Royce och Mini i koncernen. 

Hundraåringen BMW använde sig länge av sloganen "The Ultimate Driving Machine". 
Nu ska dock strofen pensioneras. Utvecklingschefen Klaus Fröhlich vill nämligen vända upp och ner på hela koncernen. I framtiden utlovar han att hälften av personalen på utvecklingssidan ska vara programmerare - och att biljätten ska utmana Google. Målet är att bli bäst i världen på förarlösa bilar.

LÄS ÄVEN: Så blir Volvos självkörande bilar


BMW har varit med länge.

"För mig är det en kärnkompetens att ha den mest intelligenta bilen", säger Klaus Frölich till Reuters i samband med bilmässan i Genève.

I takt med att den nya high tech-världen öppnar nya affärsmöjligheter ser BMW nya konkurrenter som internettaxitjänsten Uber och försäljningssajten Truecar, som Frölich beskriver som "nya mellanhänder". 

"Vårt jobb är att bevara vår affärsmodell utan att kapitulera till en internetspelare. Annars kommer vi sluta som Foxconn i relation till Apple och leverera endast metallchassin till dem", säger Klaus Frölich.

BMW kommer behöva förändras snabbt och teckna avtal med ett nytt nätverk av leverantörer, många utanför den traditionella bilindustrin. "Vi har en del att ta igen inom områden som maskininlärning och artificiell intelligens", säger Frölich. 


Långt innan BMW:s bilar skulle vara digitala.

Idag är bara 20 procent av BMW:s 30 000 anställda på utvecklingssidan mjukvaruingenjörer. 

LÄS ÄVEN: BMW-ägda Alphabet delar plötsligt namn med Google - "oväntat, men kul"

Klaus Frölich medger att för att nå en andel på 50 procent inom fem år skulle bolaget behöva nyrekrytera 15 000 till 20 000 personer. Problemet är att de tyska skolorna inte utbildar tillräckligt många ingenjörer för biltillverkarens behov. 

I takt med att mjukvara blir lika viktigt som hårdvara, innebär det ett kulturellt skift där BMW kan frigöra resurser genom att licensiera ut teknik som producerats av sina egna ingenjörer, som exempelvis drivlinor för elektriska och hybridfordon. 


BMW har lyckats bygga ett varumärke som idag förknippas med både lyx och kvalité.

"Framöver kommer vi att sälja elektriska drivlinor. Vi ser många små tillverkare som inte har råd att utveckla plug-in hybrider", säger Klaus Frölich. 

BMW kontrolleras idag av familjen Quandt där Joanna Quandt, Stefan Quandt och Susanne Klatten (född Quandt) alla tre återfinns bland Tysklands tio rikaste miljardärer.

LÄS ÄVEN: Städernas framtid - ”En tidsfråga tills det inte går att köra bil i Stockholm längre”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant