Fotograf: TT / Philippos Christou

EasyJet-miljardären som vill göra gott

Grekcypriotiske mångmiljardären Stelios Haji-Ioannou blir allt rikare på sina lågprisaffärer. Nu startar mannen bakom EasyJet lågprisbutiken EasyFoodstore som ska ta upp kampen med matjättar som Lidl och Aldi. Flygmiljarderna skapade han genom att inte lyssna på sin far – redarkungen.

25 pence (3 kronor) är priset på varenda vara i butiken i Park Royal i London. Nyligen sjösatte Storbritanniens mest kände entreprenörer, grek-cypriotiske mångmiljardären Stelio Haji-Ioannou, sin matkedja för fattiga - EasyFoodstore.

Idén kom efter att han såg att landet fått alltfler "matbanker" – platser där fattiga får mat. Nu vill han ta upp kampen med lågprisjättar som Lidl och Aldi.

Och det är inte första gången grek-cyprioten seglar ut på okända vatten.

EasyGroups flippar…

  • EasyJet
  • EasyCar
  • EasyCarclub
  • EasyHotel
  • EasyAir
  • EasyBus
  • EasyVan
  • EasyOffice
  • EasyPizza
  • EasyGym
  • EasyMoney
  • EasyProperty
  • EasyCoffee
  • EasyFoodstore
  • EasyMobile
  • EasyBookings

…och floppar

  • EasyCinema
  • EasyInternetcafé
  • Easy4Men
  • EasyMusic

HELGPROFIL: Stenrike entreprenören som satsar 1 miljard dollar på att stoppa Donald Trump

Förutom framgångarna med lågprisflygbolaget EasyJet har han genomfört en rad mer eller mindre lyckade satsningar inom EasyGroup, där han är ordförande. Till de mer lyckade hör EasyHotel och EasyGym.

Hotellkedjan äger 20-talet hotell och hyr ut rum till "superbudgetpris". En natt i Bulgariens huvustad Sofia kostar exempelvis 19 dollar.

Listan med floppar är dock lång. När  EasyInternetcafé stängdes ned 2004 låg förlusten på 1,2 miljarder kronor.

Den satsningen ser han än i dag som sitt största misstag.

Det är ändå relativt små pengar för en person som har en beräknad nettoförmögenhet på 1,4 miljarder dollar eller 12,8 miljarder kronor enligt Forbes.

HELGPROFIL: Lukas & Ian Lundin: Oljebröder med trumf på hand

Den snart 50-årige Stelios Haji-Ioannou är sedan barnsben van vid att bada i pengar. Han växte upp som nummer två i syskonskaran i en redarfamilj i Aten - familjen har sitt ursprung i byn Pedoulas i bergen på Cypern.

Pappa Loucas kallades "King of Tankers". Han gav sig in i rederibranschen på 1950-talet och gjorde sig en förmögenhet på att frakta olja. Sonen började arbeta i familjeverksamheten Troodos Shipping.

Blott 24 år gammal åtalades han för såväl dråp som mutbrott efter att oljetankern M/S Haven fattat eld och sjunkit utanför Genuas kust vid Italien 1991. Sex människor dog och 50 000 olja läckte ut. Olyckan betraktas än i dag som en de värsta miljökatastroferna i Medelhavet.

Såväl Stelios som pappa Loucas friades på alla punkter.

Efter att ha slickat sina sår fick han 30 miljoner pund av sin far för att starta ett eget rederi - Stelmar Shipping. Året var 1992 och affärsidén gick ut på att köpa upp tankers och sköta dem med perfektion.

Det dröjde ytterligare tre år innan han till sin fars stora förtvivlan drog igång lågprisflygbolaget EasyJet.

Den här gången häntade han affärsmodellen från amerikanska Southwest Airlines. Den går ut på att utnyttja planen maximalt, ha extremt snabba vändtider, ta ut avgifter för all extra service och hålla driftskostnaderna så låga som möjligt.

Första rutten blev mellan engelska orten Luton och Skottland. Reklambudskap som “flygande lika kostnadseffektivt som ett par jeans” skapade snabbt uppmärksamhet. TV-serien Airline banade ytterligare väg för framgångarna.

EasyJet är i dag ett av Europas största flygbolag med en flotta på drygt 220 jetplan som fraktade cirka 70 miljoner passagerare det senaste året. 

Företaget noterades på London-börsen år 2000 och Stelios Haji-Ioannou och övriga familjen äger drygt en tredjedel.

Hans näringslivinsatser har inte gått obemärkt förbi, utan han har adlats av dottningen Elisabeth II.

BBC har dock gjort sitt för att häckla honom i komedin “Come Fly With” - karaktären Omar Baba sägs bygga på honom. Huvudpersonen installerar bland annat ett system där passagerarna får betala med kreditkort för att få fram räddningsvästar – systemet kallas “easier”.

Vad som fick Stelios Haji-Ioannou att gå i taket var när irländska konkurrenten Ryanair porträtterade honom som Pinocchio i en reklamkampanj som hade budskapet “EasyJet´s Mr Late Again”.

HELGPROFIL: Lukas & Ian Lundin: Oljebröder med trumf på hand

Ryanairs kontroversielle vd Michael O´Leary bad till slut offentligt om ursäkt och han fick drygt 50 000 pund som plåster på såren. Han valde att skänka pengarna till välgörande ändamål.

Stelios Haji-Ioannou är inte rädd för konflikter. Han och syskonen, Polys och Clelia som också är miljardärer, har otaliga gånger rykt ihop med EasyJet. Trion har bland annat valt det något udda greppet att sälja 200 000 aktier vardera i protest mot flygbolagets planer att köpa in fler plan. 

Bråken har också gällt det orange varumärket och lett till att Stelios fick en licens som gäller i 10 år. 

År 2012 startade Stelios Haji-Ioannou Fastjet. Målet är att göra en EasyJet i Afrika och erbjuda kontinentens drygt 1 miljard invånare rutter mellan länder som Ghana, Kenya och Tanzania.

Så sent som för ett par dagar sedan röt han till i affärspress och krävde vd Ed Winters avgång. Han hade reagerat över att kostnaderna för de tre senaste åren landat på 80 miljoner pund.

Han har även nyligen bråkat med EasyHotel om för höga vd-löner. I ett brev till aktieägarna pekar han på att investeringsfirman Investec gjort prognosen att intäkterna ökar trefaldigt för perioden 2013-2017, men kostnaderna fyrdubblas. Han menar att en vd som inte kan hålla ordning på kostnader heller inte kan räkna med att få bra betalt.

På det privata planet är han däremot känd för sin generositet.

Han driver bland annat stiftelsen "Stelios Philanthropic Foundation", som är verksam inom områdena utbildning, entprenörskap och miljö. 

Hans välgörenhetsinsatser fick kanske allra mest uppmärksamhet när han genom initiativet "Food from The Heart" ordnade så att det delades ut hundratusentals lunchmål till de värst drabbade av den ekonomiska krisen i Grekland och Cypern.

Rent privat har han insett att det inte håller att åka runt i Porsche och gå runt med flashiga kläder om man ska vara trovärdig inför mindre välbeställda människor.

Han bor visserligen i Monaco, men under affärsresor till London är det tunnelbanan som gäller.

Till brittiska dagstidningen The Telegraph har han sagt att han valde att lämna rederibranschen eftersom han ville bevisa inför sin far och resten av världen att han inte bara är pappas pojke.

Stelmar Shipping noterades på New York-börsen 2001 och såldes till slut till Overseas Shipholding Group, OSG, för 1,3 miljarder dollar år 2005. Ingen dålig utveckling med tanke på grundplåten på 30 miljoner pund.

Samtidigt kan man inte låta bli att undra om tankerolyckan i hans ungdom bidrog till beslutet att överge branschen.

Ett klassiskt citat säger dock att Stelios Haji-Ioannou tidigt i livet bestämde sig för att han ville göra skillnad genom att ge “de många och inte de få” tjänster och produkter. 

Han ogillar också starkt entreprenörer som riskerar “andras pengar och inte sina egna”.

Men han sticker inte under stol med att en person som byggt upp sin förmögenhet från scratch är en betydligt mer framgångsrik affärsman än han själv...

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant