Några av Ketchapps populäraste spel - som alla laddats ner miljontals gånger. Fotograf: VA Montage

60 appar, en halv miljard nedladdningar - och 5 anställda

Det är samma bolag som har lanserat både 2048, Stick Hero och ZigZag - och detta bolag har inte ens ett kontor.

Den svenska spelsuccén King har hundratals anställda som jobbar med att utveckla ett fåtal appar. Men man behöver faktiskt inte vara så många för att få till en app som toppar nedladdningslistorna.

Det tyska bolaget Ketchapp Games har bara fem anställda och har ännu inte hunnit skaffa sig ett kontor - men bolaget har redan lyckats pumpa ut 60 appar och många av dem har toppat listorna. Bolaget är inte ens två år gammalt, men man har redan fått ut succéer som 2048 och The Tower. 

LÄS ÄVEN: Så tjänar de storkovan på sitt mobilspel


Spelet 2048 som laddats ner miljontals gånger.

Under 2015 var Ketchapp den femte största publiceraren av appar i USA sett till antalet nedladdningar, skriver analysbolaget Sensor Tower. De enda som lyckades bättre än bolaget under året var Google, Facebook, Electronic Arts och Amazon.

LÄS ÄVEN: Så gjorde hon hästspelet till en global succé

Det minimala spelbolaget grundades i mars 2014 av bröderna Antoine och Michel Morcos. De har båda en bakgrund inom datavetenskap och delar idag på vd-rollen. Hittils har bröderna undviktit publicitet och när de nu intervjuades av Business Insider skedde det i chatten på Skype. Bröderna vägrade dessutom att skicka bilder på sig själva.

Ketchapps spel är tämligen beroendeframkallande. De är gratis, har ett högt tempo och lätta att förstå. Dessutom blir de automatiskt svårare och kräver inte utveckling för varje nivå som exempelvis Candy Crush gör.

LÄS ÄVEN: Mobilspelet som ska ersätta mediciner för patienter med ADHD, autism och depression

I bolagets portfölj finns bland annat 2048 (som laddats ner 70 miljoner gånger), ZigZag (58 miljoner gånger) och Stick Hero (47 miljoner gånger). Enligt Antoine Morcos har Ketchapps samtliga spel laddats ner nära en halv miljard gånger.


Några av Ketchapps populäraste appar.

Att bolaget lyckats så extremt bra menar Antoine Morcos beror på att Ketchapp "inte gör spel för spelare, utan för alla". Han menar att jättar som EA och Disney riktat in sig på folk som redan spelar på andra plattformar. Ketchapp vill istället göra spel som även lockar de som aldrig skulle köpa ett data- eller tv-spel. 

Ketchapps framgångar har dock inte bara imponerat. Bolaget har även anklagats för att kopiera kända spel och sen lägga på annonser på dem.

LÄS ÄVEN: Världens mest lönsamma mobilspel drar in 1,5 miljoner dollar om dagen

Spelbolaget utvecklar inte sina spel helt själva, istället tar de in pitchar från 100-tals utvecklare varje vecka och väljer ut de spel de tror har potential. Sedan hjälper de till att styra appen i rätt riktning och använder sin plattform för att se till att spelet får ordentligt med uppmärksamhet. Utvecklingen är alltså en kollaboration som gör det möjligt för bolaget att i hög takt få ut många nya spel.


Ett av bolagets mest populära spel just nu - Stack.

Även om man räknar med dessa utomståden utvecklare är Ketchapp fortfarande ett försvinnande litet appbolag jämfört med Google och Facebook. 

Många av de spel Ketchapp börjar jobba med blir inte några succéer, men då är bolaget snabba med att skrota dem. Varje vecka gör man sig av med ett spel i portföljen.

LÄS ÄVEN: Spelundret i Skövde - här föds Sveriges mest lovande dataspelsbolag


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.