Fotograf: Uber / Press

Uber möter stenhård konkurrens i Kina - backar nästan en miljard i månaden

Uber blöder pengar på den viktiga kinesiska marknaden. Årligen gör bolaget en förlust på nästan 10 miljarder kronor dollar genom mördande konkurrens från en inhemsk jätte.

Taxistartupen Uber som på några få år vuxit till världens högst värderade startup, med ett värde på 62 miljarder dollar, motsvarande 525 miljarder kronor, gör årligen en förlust på 1 miljard dollar i Kina, eller motsvarande 8,5 miljarder kronor. Det berättade företagets vd Travis Kalanick vid ett framträdande på Launch Academy i Vancouver, stadens ledande startup-hub. "Vi är lönsamma i USA, men vi förlorar över en miljard dollar om året i Kina. Vi har en stark konkurrent som går med förlust i varje stad de finns i, men de köper upp marknadsandelar," sa han.

Konkurrenten Kalanick syftar på är kinesiska Didi Kuaidi, den i särklass största aktören på kinesiska marknaden, med en andel på över 80 procent, jämfört med Ubers omkring 16 procent.

LÄS MER: Ubers fyra största rivaler går samman - för att avsätta bolaget från sin tron

Didi Kuaidi har nyligen fått in över 3 miljarder dollar från investerare för att kunna besegra Uber i Kina. Kalanick menar att han inte gillar det sättet att driva verksamheten. "Jag föredrar att bygga snarare än att samla in pengar från investerare. Men om jag inte deltar i insamlings-bonanzan kommer jag bli uttryckt av andra som köper marknadsandelar", sa han vid framträdandet på Launch Academy.

Uber har på två år samlat in över 19 miljarder dollar i investeringar, uppdelat på totalt tio insamlingsrundor. Marknaden har uppenbarligen en stark tro på företaget, men det finns samtidigt en diskussion om huruvida Uber kan vara övervärderat. Vissa röster menar att Ubers beräkningar av förmåga att generera vinst i framtiden grundas på alltför osäkra antaganden om marknadens utveckling. Baserat på företagets vinst och tillväxt i dagsläget är värderingen för hög, menar vissa. För att Uber ska leva upp till prislappen på 50 miljarder dollar måste det alltså ske stora vinstökningar.

LÄS MER: Uber når 1 miljard resor - passageraren får resa gratis i ett år

En succé-startup som faktiskt har blivit nervärderad är Snapchat. Bolaget som grundades 2011 har tidigare värderats till 16 miljarder dollar, men blev i november nedskrivet med 25 procent av Fidelity Investments, en av de största investerarna. Investeringsbolaget skrev samtidigt ner värdet på flera andra tech-startups man har innehav i. Det är dock inte tydligt om nedskrivningen av Snapchat beror på företagets siffror, på marknaden eller både och.

Klart är det däremot att nedskrivningen fick fart på debatten om övervärderingar av tech-startups. Dessa bolag är ofta privatägda - Uber inkluderat - och då svåra att värdera eftersom det finns begränsad finansiell information tillgänglig. Kalanicks uttalande om Ubers stora problem på den kinesiska marknaden är otvivelaktigt ett mörkt moln på den annars ganska blåa Uber-himlen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant