Fotograf: Oneplus / Press

Nya mobilkungen nöjer sig aldrig

Han tyckte Handels var tråkigt och att leveransproblem kan vara en framgångsfaktor. Carl Pei utmanar Apple och Samsung med sin kultmobil Oneplus.

Carl Pei är etta för kategorin entreprenörerna på årets Supertalanglista. Vägen dit har varit händelserik. Istället för att plita på sin slutuppsats på Handels åkte Carl Pei till Kina för att delta i landets hårdvarurevolution. Där startade han förtvå år sedan tillsammans med Pete Lau Oneplus, mobiltelefonföretaget som nu utmanar bjässar som Apple, Samsung och HTC med udda affärsmetoder och förhållandevis billiga smarta mobiler.

LÄS ÄVEN INTERVJU FRÅN I HÖSTAS: Den 25-årige Handelsavhopparen som säljer mobiler för miljarder

Hittills har Oneplus lanserat tre modeller, som i vissa kretsar fått kultstatus, och kammat hem miljardvinster. Bara den första modellen såldes i 1,5 miljoner exemplar och omsatte 2,5 miljarder kronor. När den andra modellen, Oneplus 2 släpptes stod 5,5 miljoner människor på en väntelista för att få köpa. Vad den senaste luren, Oneplus X, har inbringat är än så länge hemligt.

Nu tillbringar Carl Pei minst hälften av sin tid på att resa till USA, Europa och Indien för att etablera nya kontor och expandera företaget, som i dag har 700 anställda.

En spikrak framgångssaga? Nja, vägen har varit ganska krokig. Men kursen mot att aldrig nöja sig och att bli ett världens ledande mobilföretag ligger fast.

Som fyraåring flyttade Carl Pei med sin familj från Peking till USA och därefter till Sverige för att föräldrarna skulle forska.

"De tjänade inte så mycket och jag fick en låg veckopeng. Jag lärde mig koda html av en lärare och när jag var tolv år startade jag min första sajt och började sälja reklam", berättar han via en stundtals ganska svajig telefonledning från Kina.

På högstadiet drev han världens största sajt för nedladdning av backupkopior av spel och sålde reklam för några hundra dollar i månaden.

"När jag var fjorton år läste jag att någon tyckte att min sajt var världens bästa. Det kändes fantastiskt att veta att jag påverkat andra människor. Lite samma känsla har jag med Oneplus. Mobilen är kanske den produkt som mest av allt förändrar människors vardag just nu."

LÄS ÄVEN: Deras superbilliga smartphone kostar 7 dollar

På hans skrivbord på huvudkontoret i Shenzhen står en liten Steve Jobs-gubbe som hängt med i hans snabba karriär.

"Gubben påminner mig om att fortsätta att sträva efter att hitta det perfekta och att aldrig nöja mig - never settle", förklarar Carl Pei.

Men i dag har han inga förebilder. Många av de personer i branschen som han tidigare såg upp till har han träffat och insett att ingen är ouppnåelig.

Och det som betraktas som ett misslyckande kan kanske också vara tecken på motsatsen.

Carl Pei nämner Oneplus försenade och kritiserade lansering av sin andra modell som ett exempel.

"Vi ville vara transparenta och gick ut med att förseningen berodde på krångel med en usb-kabel. Senare har John Sculley på Apple sagt att det vi gjorde var bra, även ur pr-synpunkt. Andra företag skulle ha mörkat men vi gjorde tvärtom."

Oneplus har också utmärkt sig genom att mobilerna inte går att köpa på traditionellt sätt. Det har krävts en inbjudan, vilket möjliggjorde för bolaget att hålla lagernivåerna och därmed riskerna till ett minimum. Systemet har kallats för ett marknadsföringstrick.

"Vi kommer att se över och ändra modellen med invitationer, men det är för tidigt att säga hur", säger han.

I höstas väckte Carl Pei själv en del uppmärksamhet när han deklarerade att han ville praktisera på elektronikjätten Samsung.

"Jag är nyfiken på deras strategier för hur de ska nå unga människor i framtiden. Vi kanske kunde ha ett utbyte av varandra, vem vet. Men jag fick inget svar."

LÄS ÄVEN: Pressad mobiljätte släpper Iphonekopia: "Bara ett sammanträffande"

Konventionella lösningar har inte varit hans väg. Fullblodsentreprenören Carl Pei, som för övrigt också är medlem i Mensa, tyckte exempelvis att utbildningen på Handels var ganska tråkig eftersom den till stor del handlade om att driva företag på traditionella sätt.

"Efter ett par år med Oneplus kan jag bättre ta till mig teorierna om mogna företag och se om de verkligen funkar."

Vad hoppas han då av framtiden? Jo, att Oneplus kommer att bli ett av de tre största mobilvarumärkena.

"Men framtiden är svår att förutsäga. I stort tror jag att globaliseringen och internet kommer att göra att svenska entreprenörer inte längre behöver flytta utomlands. De kan stanna i Sverige och ändå bli framgångsrika i hela världen.

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

SENASTE VA

VA Karriär