Fotograf: Powercell

Den svenska börsraketen som minskar avgaserna till noll

Svenska Powercell var en av börsens verkliga vinnare 2015. De utvecklar bränslescellsbilar med både VW och BMW - och deras lösning noll utsläpp av koldioxid och andra avgaser.

"I och med klimatavtalet i Paris inser alla att vi inte kan fortsätta med bensin och diesel", säger Powercells vd Per Wassén som satsar på vätgas, det andra främsta alternativa bränslet vid sidan av el.

Powercell utvecklar bränsleceller, en teknik där el utvinns ur vätgas och den enda restprodukten är vatten.Företaget har jobbat med tekniken i 20 år, först inom Volvokoncernen och sedan 2008 som självständigt bolag. Flera händelser den senaste tiden har gett bolaget luft under vingarna. En är lanseringen av Toyotas vätgasbil Mirai. Världens ledande biltillverkare har valt väg och utnämnt vätgas till framtidens drivmedel.

Klimatavtalet och Volkswagens utsläppsfusk har ytterligare ökat förväntningarna på vätgasen. Volkswagen är dessutom – tillsammans med BMW – en av Powercells viktigaste samarbetspartners inom bilindustrin genom det europeiska samarbetsprojektet Autostack Core.

Bolaget noterades på Nasdaq First North i slutet av 2014. Under 2015 blev Powercell en av de verkliga vinnarna på börsen och aktiekursen steg med över 500 procent i takt med att intresset för vätgasbilar ökade.

"Vi är ett litet startupbolag. Men vi ligger i framkant när det gäller teknologi och har en robust patentportfölj", säger Per Wassén medan vi vandrar runt i Powercells labb bland och demonstrationsanläggningar och testmiljöer.

"Norra Europas största bränslecellslaboratorium", säger han.
Mest intressant för bilindustrin är de största bränslecellstackarna med en effekt på 100 kilowatt.

"Om man sätter in en större bränslecell kan man köra en elbil 55 mil och tanka på tre minuter", säger Per Wassén.

Utsläppen av koldixid och andra avgaser är noll.

"Det stora problemet är var man får vätgasen ifrån."

En av Sveriges tre tankstationer för vätgasbilar finns utanför Powercells entré på Hisingen. De andra två finns på Arlanda och i Malmö.

Det kan jämföras med Tyskland som är ledande i Europa med 80 tankstationer.
Inom EU finns en plan för att anlägga en tankstation var 30 mil. Men än så länge är inte finansieringen av utbyggnaden klar.

Toyota har valt att utveckla en egen teknik för bränsleceller. Powercells förhoppning är att samarbetet med Volkswagen och BMW leder till att bolaget bli leverantör till dem.
"Vi har en teknologi som de inte har", säger han.

Samtidigt jobbar Powercell med utveckling av bränsleceller inom andra industrier. Mindre bränsleceller kan användas för att producera el och värme i lågenergihus i kombination med solfångare. Lagring av energi från vindkraft och strömförsörjning till mobilmaster är andra tillämpningsområden. Bolaget har också en patenterad uppfinning som omvandlar diesel till vätgas och kan användas i exempelvis Afrika där vätgas är en bristvara.

Powercells två största ägare är Midroc, ägt av den saudiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi, och det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform.

Powercell har hittills tagit in 650 miljoner i kapital från ägarna.

Än så länge går Powercell med förlust och det som levereras är prototyper till olika potentiella kunder och samarbetspartners.

"Vi räknar med att gå ordentligt i produktion 2017 och nå break-even i slutet av det året".
Även tillverkningen ska ske i Göteborg. Per Wassén räknar med att företaget växer från i dag 40 till över 100 anställda om något år.

"Vi hoppas att det här blir en ny stor industri för våra barn och barnbarn, som dessutom räddar vår miljö", säger han.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant