Fotograf: Smartwater

"Århundradets marknadsföringstrick" ska rädda Coca-Cola och Pepsi

Samtidigt som försäljningen av läsk faller har läskjättarna hittat nya lukrativa nischer - och smarta sätt att marknadsföra dessa på.

Inom några år kommer vatten på flaska sälja mer än läsk i USA. Det är goda nyheter för läskjättar som Coca-Cola och Pepsi som har haft problem med sin försäljning i många länder i takt med att konsumenterna har börjat oroa sig för sockerdrycker. Under 2014 sjönk läskförsäljningen för både Pepsi och Coca-Cola med tre procent i USA enligt Business Insider.

Men vatten på flaska är inte lika goda nyheter för konsumenterna, skriver John Jewell i The Week.

"Vatten på flaska på är det största marknadsföringstrick under det här århundradet", skriver han.

LÄS ÄVEN: Sockerskatten gav resultat - nu köper de mindre läsk och mer vatten

Han menar att läskjättarna har lyckats presentera flaskvattnet som ett hälsosammare alternativ till läsk. Men enligt Jewell är jämförelsen falska. Läsk och vatten på flaska på är inte alternativ till varandra. Däremot är vatten på flaska och vatten på kran alternativ till varandra, menar Jewell som noterar att både Storbritannien och USA har utmärkt kranvatten.

Och vatten på kran är ett mycket billigare och miljövänligare alternativ än vatten på flaska.

Enligt Jewell har vatten på flaska blivit ett sätt att visa på god hälsa och sofistikering. Det är värden som både Pepsi och Coca-Cola gärna vill associeras med efter några år med negativa rubriker kring deras läskedrycker.

I år lanserar Pepsi den nya drycken Aquafina. Drycken är "official hydration sponsor of New York Fashion Week", skriver Business Insider. Coca-Cola å sin sida tar hjälp av skådespelerskan Jennifer Aniston för att marknadsföra sin motsvarighet, Smartwater.

I USA spenderades nära 12 miljarder dollar på flaskvatten under 2012. I Storbritannien är marknaden värd 1,6 miljarder pund.

LÄS ÄVEN: Skippa sockret - och få igång världsekonomin

Relaterade artiklar


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST