Fotograf: Dunkin' Donuts

Dunkin' Donuts segertåg fortsätter - växer snabbt i Europa

Dunkin' Donuts vill ta över Europa - bara 2015 öppnade kedjan 55 nya butiker.

Under 2015 öppnades 55 nya Dunkin' Donuts i Europa, men än är munkjätten inte nöjda. De nya försäljningsställena innebär att kedjan nu finns på 220 platser i Europa och Dunkin' Brands letar öppet efter ytterligare franchisetagare. Målet är att växa snabbt och troligtvis kommer expansionstakten att fortsätta öka.

LÄS ÄVEN: Fler kunder sjuka av snabbmatskedjan - aktien rasar

Under det senaste året har de kända munkarna dykt upp i bland annat Danmark och Polen, och expanderat kraftigt i både Tyskland och Sverige. Första butiken i Sverige dök upp i slutet av 2014 i Täby Centrum och intresset var initialt stort. Nu har kedjan även öppnat upp butiker på fem andra platser i Stockholm. 


En av de munkar som först började säljas i Sverige pryddes av den svenska flaggan.

De butiker som öppnats i Sverige drivs av franchisetagarna Coffee & Brands Sweden AB. I samarbete med Dunkin' Brands har de som mål att öppna upp 50 restauranger i hela landet. Detta meddelade de redan 2014 när ingen butik ännu hade öppnats. "Sverige har en lång kaffetradition och med dagens trend bland svenskar att fika och äta ute alltmer så ligger vår satsning rätt i tiden", sa då Paul Twohig, vd för Dunkin' Donuts i USA och Kanada. 

LÄS ÄVEN: 7-Eleven börjar med hemleveranser - med färdiga dejting- och bakfyllepaket

Dunkin' Donuts har till viss del anpassat sig efter den svenska marknaden. Under den senaste månaden har kedjan exempelvis sålt en semmeldonut.



LÄS ÄVEN: KFC:s första helg: Slår rekord - och säljer slut


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.