"Elbilar har blivit en ny trendpryl"

Elbilsföretaget Nevs i Trollhättan förvandlas från biltillverkare till underleverantör. Det är en av bilindustriexperten Martin Skölds spaningar om framtiden för den svenska fordonsindustrin.

Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, ser två klara linjer i det som just nu sker i bilbranschen.

"En trend är att elbilar etablerat sig som tydligt alternativ till andra bränslen. Kina är ett lokomotiv i det avseendet."

Den andra trenden är ökad efterfrågan på miljöbilar.
"Här finns ett tydligt tryck från konsumenterna" konstaterar han.
Han pekar på att Audi tagit upp kampen om de miljömedvetna kunderna genom att lansera en vätgasbil.

”Tesla har etablerat elbilen och har blivit ett livsstilsmärke. Teslas batterier kan hängas upp på väggen och laddas med solceller. Det är en designpryl som ser snygg ut."
Där ser han en förklaring till den rådande hajpen runt elbilar. ”När man blir ett livsstilsmärke är folk inte sena att hänga på.” Elbilarna har blivit attraktiva, trots den begränsade räckvidden konstaterar han. Dessutom jobbar bilindustrin med att förbättra räckvidden. ”Tesla sätter upp egna laddstolpar."

De statliga subventionerna ser han som ytterligare en förklaring till intresset för elbilar. I Sverige kan den som köper en elbil kvittera ut en supermiljöbilspremie. I Norge är elbilar befriade från både moms och importavgifter. Kina, stormakten på området, har kraftfulla subventioner.

”Kina har blivit den största marknaden för elbilar. De gör också de kraftigaste åtgärderna för att trycka på. Det hänger ihop med att de har gigantiska problem. Explosionen av bilar har gjort att vissa städer i Kina har dåligt klimat och en dålig miljö.”
Myndigheterna har svarat med att förbjuda biltrafik vissa dagar i exempelvis Beijing.
”Men vem vill köpa en bil om man inte får använda den?”

Han ser en massiv kinesisk satsning på elbilsproduktion med hela städer som blir tillverkningshubbar för elbilar. Det är den satsningen som nu stänker på Nevs i Trollhättan. Men Martin Sköld ser en risk att den svenska fabriken får nöja sig med att vara leverantör till det kinesiska bolaget.

"Min gissning är att man vill komma igång lite tidigare genom att använda gamla Saabdelar. Men de kinesiska företagen står för en hel del av elektrifieringen och innehållet i fordonen."


När det gäller Volvo Cars framtid är Martin Sköld optimistisk. 2015 blev ett rekordår för bolaget, mycket tack var stora framgångar med exklusiva suven XC90.
"Mycket talar för att 2016 blir ett nytt rekordår för Volvo."

En förklaring är att Volvo lyckats etablera sig i premiumsegmentet med flera modeller. Här spelar avancerad teknik en stor roll.

"Volvo ligger långt framme med aktiv och passiv säkerhet, till exempel inom radarteknologi."


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.