Konceptbild från Volvos Concept 26 Fotograf: Volvo Cars/Press

Bilindustrins framtidsteknik kommer från Västsverige

Klimatkrisen och smogproblemen i Kina och Indien gör elbilar till ett glödhett område för svensk fordonsindustri. Framtidens fordon utvecklas en i triangel i Västsverige. 

Bilindustriklustret på Lindholmen i Göteborg är just nu ett av världens hetaste områden inom teknik för framtidens bilar. Här finns Geely-koncernens utvecklingsbolag CEVT – China Euro Vehicle Technology – som ska se till att Volvo Cars och Geely ligger i täten med ny teknik.

Bolaget som startade 2013 har haft en explosiv utveckling och sysselsätter idag runt 1700 personer i Kina och Sverige, inräknat inhyrda konsulter.

"Jag har jobbat med bilutveckling sedan 1990. Men den utmaning vi står inför nu är den största vi upplevt", säger CEVT:s vd Mats Fägerhag.

Han var tidigare utvecklingschef på Saab i Trollhättan där han var kvar ända till det bittra slutet. När han fick uppdraget att dra igång CEVT var de tidigare arbetskamraterna från Saab några av de första som anställdes. Där hittade han rätt kompetens.

CEVT jobbar med att ta fram en gemensam bottenplatta för Volvo och Geely. Fokus ligger också på att jobba med framtidens framdrivningsteknik.

"Man börjar komma till vägs ände när det gäller förbränningsmotorn. Metoden för att göra bilarna ännu mer miljöeffektiva är att elektrifiera", säger han.

Volvo har valt ett annat spår än elbilstillverkaren Tesla. I fjol meddelade biltillverkaren att alla framtida modeller kommer att finnas som hybrider.

"Vårt huvudspår är en plugin-hybrid, med en kombination av förbränningsmotor och elmotor", säger Mats Fägerhag.

Klimatavtalet i Paris och Volkswagens fusk med utsläppsdata har snabbt ritat om kartan för bilindustrin. Med bensinhybrider går det att få ner koldixidutsläppen samtidigt som utsläppen av kväveoxider blir lägre än med en dieselhybrid.

"Det går mer och mer åt bensinbilar", säger Mats Fägerhag.

Bättre batterier är högprioriterat. Där samarbetar CEVT med LG och Samsung.

"Vi jobbar med de stora drakarna för att få fram den senaste och bästa tekniken inom batteriområdet".
På plats i samma lokaler som CEVT finns folk från flera av de dominerande underleverantörerna till fordonsindustrin.

FEV, Bosch och LuK är med och utvecklar en ny avancerad växellåda.
Lear tar fram nya lösningar inom elområdet.

LG och Ericsson ser till att de nya bilarna är uppkopplade med det senaste inom infotainment.

Konnektivitet – uppkopplade fordon – är ett av CEVT:s fokusområden. Självkörande fordon är ett annat. Bolaget har utrustat Volvos experimentbilar som idag rullar på vägarna runt Göteborg med teknik.

Mats Fägerhag ser en tydlig koppling mellan områdena.
"När du har en självkörande bil så vill du sitta uppkopplad och jobba. Det är det som är visionen", säger han.

LÄS ÄVEN: Analys: En man i varje bil är snart historia

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA