Moderna advokatbyråer har nöjdare kunder

Moderna advokatbyråer har nöjdare kunder än de advokatbyråer som inte uppfattas som moderna. Det visar en studie av Sveriges största köpare av affärsjuridiska tjänster.

Det visar Regis årliga branschstudie Årets Advokatbyrå. För åttonde året i rad har analysföretaget Regi kartlagt hur nöjda Sveriges största köpare av affärsjuridiska tjänster är med sina advokatbyråer, vad som är avgörande vid val av byrå och hur klienterna ser att samarbetet kan förbättras.

ÅRETS ADVOKATBYRÅ 2015

Regis årliga kvalitets- och branschstudie kartlägger hur nöjda Sveriges största köpare av affärsjuridiska tjänster

är med sina advokatbyråer, vad som är avgörande vid val av advokatbyrå och hur klienterna ser att samarbetet

kan förbättras och utvecklas. Resultaten används primärt som ett verktyg för utvärdering och affärsutveckling.

Årets Advokatbyrå 2015 är den åttonde upplagan och studien omfattar närmare 1000 klientutvärderingar.

Svenska advokatbyråer upplevs generellt som moderna. 68 % av klienterna anser att deras advokatbyrå är övervägande modern, jämfört med 32 % som upplever sin advokatbyrå som mer traditionell.

Studien visar även ett tydligt samband mellan hög klientnöjdhet och upplevelsen av att samarbeta med en modern advokatbyrå. Klientnöjdheten bland moderna byråer är klart högre än nöjdheten bland traditionella byråer.

Av dem som anser sin byrå vara traditionell vill en tredjedel att byrån moderniseras, då främst gällande prismodeller och prissättning.

Utöver prismodeller och prissättning anser klienterna även att tillgänglighet och snabb respons ger ett modernt intryck, samt ett stort kundfokus, mottaglighet av klienternas feedback och förmågan att anpassa det juridiska språket efter klienten.



De tre mest moderna advokatbyråerna 2015 är:
- MarLaw
- Moll Wenden
- MAQS Law Firm

LÄS ÄVEN:
Svenska advokatbyråers fem vanligaste svagheter
Därför byter klienterna byrå


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA