Fotograf: TT

Höghastighetstågen erövrar - kan konkurrera ut flyget

I framtiden kommer höghastighetstågen ta stora marknadsandelar från både flyg-, bil- och busstrafiken. Mer än hälften av resenärerna på sträckan Stockholm till Göteborg kommer att färdas med dessa fartfylda fordon.  

Under de senaste åren har höghastighetstågen börjat substituera flygplanen. Folk tycker att tågen är smidigare, att de oftast inte tar mycket längre tid att resa med (om man räknar med tiden att ta sig till och från flygplatsen) och de som bryr sig om miljön är extra glada att slippa ta flyget. Fler och fler tycker dessutom att tågen är bekvämare: Man slipper sitta och trängas med sin väska, stolsryggen framför sig och flyggrannen som sover på ens axel.

De flesta utvecklade ekonomier har idag höghastighetståg som kan nå upp till hastigheter på cirka 360 km/h. Sverige har dock sackat efter: World Economic Forum rankade järnvägskvaliteten på de svenska spåren år 2012 och då hamnade Sveriges tåg så långt ner som på 21:a plats.

LÄS ÄVEN: Nya affärsmöjligheter i 580 km/h

Det finns planer på att bygga två järnvägar för höghastighetståg i Sverige: En mellan Stockholm och Malmö och en mellan Stockholm och Göteborg. Enligt en rapport av konsultbyrån PWC skulle vi kunna ta oss mellan Stockholm och Göteborg på 2 timmar och mellan Stockholm och Malmö på 2,5 timmar. Att flyga tar inte lika lång tid om man enbart ser på tiden man är i luften. Om man är realistisk och räknar med tiden att ta sig till och från flygplatsen och tiden på flygplatsen, blir genast en resa med flyg mindre tidseffektiv.

Idag görs 4,6 miljoner resor mellan Göteborg och Stockholm. 35 procent av dessa görs med tåg. Enligt PWC:s prognoser kommer 6,9 miljoner resor göras mellan de två ändpunkterna år 2039 varav 65 procent kommer att göras med höghastighetståg. Man siar alltså att fler resenärer kommer att välja bort flyget och istället sätta sig på tåget.

Enligt SJ:s miljökalkyl släpper ett tåg ut 0,001 kilo koldioxid  mellan sträckan Göteborg och Stockholm. Om man väljer att ta flyget istället släpper man ut  83 kilo koldioxid på samma sträcka. Höghastighetstågen kommer därmed att ha en bättre effekt på miljön. De nya höghastighetsbanorna kommer också att bli en stor tillgång för Sveriges infrastruktur.

LÄS ÄVEN: Så blir Volvos självkörande bilar 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium