Fotograf: Burger King

Snabbmatsjättarnas kamp fortsätter - priserna kapas

På andra sidan Atlanten har ett priskrig tagit fart emellan de gamla snabbmatsrivalerna McDonald’s, Burger King och Wendy’s. Ur striden – som även tagit sig in på Twitter – ser för tillfället en av de tre gå segrande.

Den senaste tiden har McDonald’s haft stark medvind, aktien har stigit 35 procent det senaste året. En anledning till uppgången är det i USA nyligen utrullade konceptet där frukost erbjuds hela dagen, som tagits emot väl av kunderna. För Burger King och Wendy’s är det tuffare tider, aktierna har de senaste tolv månaderna backat 13 respektive 7 procent.

LÄS ÄVEN: McDonald's frukostkoncept får försäljningen att stiga

Nu har alltså ett priskrig utvecklats mellan de tre, rapporterar CNN. Vid årsskiftet lanserade McDonald’s kampanjen McPick, där kunderna får välja två produkter för 2 dollar. Enligt företaget har kampanjen fått en bra start. Men konkurrensen är hård, och både Burger King och Wendy’s har lanserat motkampanjer. Först kom Wendy’s med erbjudandet om fyra produkter för 4 dollar. Kort därefter kunde man på Burger King köpa fem produkter för 4 dollar, en tydlig attack på Wendy’s, inte minst efter att man gått ut med denna tweet:

 

Wendy’s var dock inte sena att replikera.

Men skrattar bäst som skrattar sist. Medan Burger King och Wendy’s tampas på Twitter kan McDonald’s konstatera att det senaste kvartalets siffror ser ljusa ut. Tillväxten landade på 5,7 procent i USA, samtidigt som Burger Kings och Wendy’s försäljning ökade med endast 2,9 respektive 3,2 procent.

Huruvida detta priskrig tar sig över till Sverige återstår att se. Wendy’s finns ännu inte representerade på någon europeisk marknad, men i november öppnade världstvåan KCF sin första svenska restaurang. Vi har dock sett att priskonkurrens inte alltid är att föredra här, då vegetarisk mat och miljötänk blivit viktiga verktyg i kampen om de svenska kunderna. Några som förstått detta är Max, som länga haft en uttalad miljöprofilering och nu satsar hårt på vegetariskt. Så priskrig eller ej, även här hemma hårdnar konkurrensen.

MAX NYA SATSNING: Max ställer om - femdubblar utbudet av vegetariskt på menyn


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST