Fotograf: Press

McDonald's frukostkoncept får försäljningen att stiga

Snabbmatsjättens McDonald's försöker förnya sig. En av satsningarna, frukostkonceptet, har mottagits väl av kunderna - försäljningen stiger.

McDonald's nya koncept i form av frukost dygnet runt ser ut att ha mottagits väl av kunderna. I en undersökning som gjorts av japanska Nomura och omfattar 26 amerikanska franchiseägare, som tillsammans driver 209 restauranger, framgår det att lanseringen har utmynnat i en ökad försäljning. Det skriver BurgerBusiness.

Studien visar att försäljningen i jämförbara McDonald's-restauranger i USA steg med 4,1 procent under det fjärde kvartalet 2015. Och den positiva trenden verkar hålla i sig. För första kvartalet 2016 förväntas en fortsatt solid ökning på motsvarande 3,8 procent.

Enligt Nomuras restauranganalytiker Mark Kalinowski, som genomfört studien, ser även franchiseägarna positivt på satsningen. En av dem sade att åtgärden har resulterat i en förstärkning av varumärket.

Samtidigt har vissa människor som blev trötta på McDonald's börjat återvända.

McDonald's kommer att släppa sina försäljningssiffror för det fjärde kvartalet 2015 på måndag.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.