Fotograf: Tomas Oneborg/TT

E-handelsgurun som har knäckt framgångskoden

Anton Johansson byggde sin första sajt redan som 8-åring och knäckte koden för sökmarknadsföring som tonåring. Här är hans viktigaste lärdomar om framgångsrik e-handel.

Som 17-åring blev Anton Johansson sökmarknadsförare på Getupdated och gjorde sedan karriär på Twingly, som sålde bloggtjänster till e-handelssajter och mediehus. I dag är han en av Sveriges främsta e-handelsexperter och driver Ehandelspodden där han intervjuar framgångsrika e-handlare.

Vad är den gemensamma nämnaren för framgångsrika e-handlare?
"Många lägger upp e-handelssajter och tror att man inte ska möta kunden. Duktiga e-handlare ger samma känsla som ett vänligt bemötande i en fysisk butik."
Dagens e-handel utgör en substantiell del av den totala handeln, resonerar han.

"Nya aktörer som Komplett och Webbhallen har tagit position snarare än traditionella aktörer som Elgiganten under de senaste 20 åren. Vi har nått en tipping-point och först nu ser vi bolag som H&M och Ikea rulla ut e-handel i stor skala. Små e-handelsfokuserade aktörer har fördelar gentemot jättar som sitter med tunga system som måste integreras i verksamheten. Då är det bättre att starta dotterbolag, vilket Telia med Halebop och Tre med Hallon har insett."

En del av framgångskoden är ju större sortiment desto mer försäljning. Just det gör också att man måste tänka till rejält hur marknadsföring och vettiga logistiklösningar kan driva trafik, enligt Anton Johansson.

Vi kommer osökt in på Zalando.
"E-handel handlar om volymaffärer och Zalando har gjort det mer effektivt än någon annan. Zalando omsätter över 2 miljarder euro efter bara 5-6 år."

Vad är e-handelns främsta fördelar jämfört med fysiska butiker?
"E-handlare kan ha oändligt djup i sitt produktsortiment och skapa system som enkelt höjer och sänker priser. Det talas mycket om att e-handel pressar priser, men smarta e-handlare sänker inte bara sina priser, utan höjer dem också när konkurrenterna får slut på varor."

Vad har du knäckt för andra koder?
"Använd smart marknadsföring och nå kunderna via Google. Det finns ingen viktigare marknadskanal för e-handeln."

Hur ser du på Filip Tysanders recept att låta framgångsrika personer i sociala medier skylta med hans Daniel Wellington-klockor?
"Strategin är fenomenal när du tillverkar egna produkter, men svårare för återförsäljare. Då krävs samarbete med andra."
LÄS MER: Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Vad bör man tänka på om man startar e-handel från scratch?
"Teknikplattformar och transport- och logistiklösningar var dyra för 10 år sedan, men nu kan du starta en e-handelsbutik på en dag nästan gratis."

Vilka fallgropar bör man se upp med?
"Det är stor risk att fastna i detaljer som vad e-handeln ska heta och vilken plattform som är bäst. Du kan skada varumärket om du går fort fram, men risken är ännu större om du inte agerar."

Hur ser du på risken att binda kapital under längre perioder om du exempelvis beställer varor från Kina?
"3D-utskrifter kan bli ett effektivt sätt att slippa det i framtiden, men det fungerar bara för nischade produkter med låga volymer. Samtidigt var det svårt att över huvud taget hitta tillverkare i Asien för 10 år sedan, men idag gör bolag som Alibaba det enklare. Så vi får sakta, men säkert bättre infrastruktur. Ta bara Nelly som har gått från att sälja andras varor till mer och mer egna."

Var befinner sig e-handeln om 20 år?
"I dagsläget kan du handla var du än befinner dig, men inte få varan levererad var och när som helst. Det är ingen rolig upplevelse att gå till Ica-butiken för att hämta varan och hemleveranser har fönster på kanske 5 timmar. Jag vill med 10 minuters säkerhet veta när en vara kommer. Det blir en naturlig utveckling i takt med att e-handeln växer och fler transportfordon befinner sig på vägarna hela tiden."

Hur utbredd är e-handeln då?
"Fysisk handel finns kvar, men jag tror det blir svårt för köpcentrum utanför städer. Däremot finns utrymme för detaljister som apotek och annat. Jag tror också att alltfler vanliga butiker får karaktären av showrooms."

Anton Johanssons 5 bästa knep för att lyckas med e-handel:

1. Börja alltid med sortimentet och se till att ha så många produkter som möjligt inom din nisch.

2. Hur mycket kan du automatisera verksamheten inom 1, 5 och 10 år? Administrationen växer snabbt om du inte automatiserar inköp och logistik.

3. Tänk logistik. Försäljning är visserligen roligt, men att kunden ska få varan hem är en viktig del av kundupplevelsen. Optimera tjänsten så att kundupplevelsen inte tar slut när folk tryckt på köpknappen och skapa en magisk känsla när varorna når fram.

4. Utnyttja konkurrensfördelar. Är du stor kan du dra nytta av ett brett sortiment och vara det stora varuhuset, är du liten kan du satsa på det personliga bemötandet.

5. Glöm inte att det handlar om försäljning. 
Det vill säga produkttexten ska inte bara vara information, utan också innehålla en förklaring varför kunden ska köpa varan.

MER LÄSNING:
Så byggde 30-åringen en miljardaffär på rekordtid

Finns det något finare än grosshandlare?
Nu lanseras "Spotify för elmarknaden"
Dansaren som blev e-handlarnas bästa vän

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Därför kraschade Ubers självkörande Volvo – nu stoppas testerna
  2. Så reagerar Trump på sitt största nederlag hittills
  3. Här är 16 saker du aldrig ska säga på jobbintervjun – om du vill bli tagen på allvar
  4. Nu blir det 40% dyrare att ha pengarna på banken
  5. Här är analytikerna som tror på stark comeback för Fingerprint – 200 procent över dagens kurs
  1. Nu blir det 40% dyrare att ha pengarna på banken
  2. Varför stäms Google plötsligt av ett pyttelitet svenskt bolag?
  3. Miljarder gick upp i rök på några minuter – här är 11 saker du behöver veta om Fingerprints massiva kollaps
  4. 27-åringen: Så tjänar jag extra pengar på fastigheter – mycket lättare än att jobba
  5. Håller McDonalds på att genomföra den största förändringen på årtionden?

SENASTE VA

VA Karriär