Fotograf: TT / Aijaz Rahi

H&M kritiseras i Indien: "De har inte alls förbättrat våra arbetsvillkor"

H&M menar själva att man satsar stort på att förbättra textilarbetarnas villkor - men nu får klädjätten kritik från arbetarnas intresseorganisation i Indien. "H&M tar inte sitt ansvar."

H&M hyllar gärna sig själva när det gäller socialt ansvar. I november undertecknade bolaget ett globalt ramavtal med Industriall och menade att detta skulla leda till kollektivavtal, rättvisare löner och än bättre arbetsförhållanden för anställda i textilindustrin. Tidigare har klädjätten vid flera tillfällen uttalat att man aktivt arbetar med att förbättra villkoren för de anställda, men det verkar inte vara hela sanningen.

"På 15 års sikt har det hänt en del saker. Men mycket av det är struntprat. Rent konkret ser arbetarnas situation likadan ut. Reallönerna har inte ökat. Inte arbetsförhållandena heller." Detta säger Gopinath Parakuni som är generalsekreterare för Cividep, en intresseorganisation för textilarbetare i Indien, till Svd. I landet arbetar upp emot 45 miljoner människor inom textilindustrin - och få av dem har fått det bättre.

LÄS ÄVEN: "Dina kläder dödar oss"

Situationen för textilarbetarna innebär fortfarande trakasserier på arbetsplatsen och fabriksägare som aktivt sätter käppar i hjulet för facklig verksamhet, vittnar Svd:s källor om.

En av de största kunderna för Indiens textilindustri är just H&M. Enligt Cividep är bolaget inte alls en föregångare vad gäller socialt ansvar. "Jag tycker inte att de tar sitt ansvar. Vi arbetar med mindre märken, som är mer engagerade. Med tanke på H&M:s makt och inflytande gör de inte sitt jobb", säger Parakuni.

H&M vill inte kännas vid kritiken och hänvisar till sina samarbeten med Industriall, ILO och IF Metall, skriver Svd. Samtidigt håller klädjätten med om att man har mycket kvar att göra i Indien.

"Varje år gör vi ungefär 10 000 arbetarintervjuer. En av frågorna vi ställer är om man vet vad en fackförening är. Det som var väldigt tydligt, speciellt i länderna i Asien, var att man till 80 eller 90 procent inte hade en aning om det. För att öka denna kunskap har vi tagit fram utbildningsfilmer som nu setts av 105 000 arbetare bara i Indien", säger Maritha Lorentzon på H&M:s hållbarhetsavdelning till Svd.

H&M har flera aktiva engagemang i Indien, men antalet arbetare som nås av dem har minskat under de senaste åren. 2014 var det bara 7 000 arbetare som utbildades om sina rättigheter av H&M i Indien.

Enligt Cividep är H&Ms engagemang ytligt. "Det är inte att de inte har gjort något. Det finns massvis med projekt. Men effekterna når inte arbetarna", säger Parakuni.

LÄS ÄVEN: Klädjättens marknadsvärde har tappat 80 procent i år - nu ansöker man om konkurs

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant