7 dåliga vanor du måste lägga av med om du vill bli produktivare

Vill du bli produktivare? Då ska du lägga av med dessa dåliga vanor!

1. Slösurfa.
I dag har i princip alla tillgång till internet på jobbet, om inte via en dator så i alla fall i telefonen. Detta gör det lätt för oss att då och då avbryta vad vi håller på med för att svara på ett chattmeddelande, göra ett quiz eller bara scrolla igenom flödet. Dessa planlösa pauser innebär inte bara förlorad tid utan även förlorat fokus. Svårt att inte kolla mobilen på jobbet? Testa 6 appar som hjälper dig bli av med ditt mobilberoende!

2. Multi-tasking.
Många tror att de har simultanförmåga nog att klara av att utföra två uppgifter samtidigt, men enligt flertalet studier är det egentligen bara 2 procent av populationen som faktiskt klarar av att effektivt multi-taska. Detta skriver Business Insider och hänvisar bland annat till forskaren David Strayer som menar att de som tror sig vara duktiga på att göra flera saker samtidigt ofta är de som är sämst på det. Studierna visar även att multi-tasking för de 98 procenten kan vara skadligt och faktiskt minska vår förmåga att vara effektiva.

3. Kolla inkorgen hela tiden.
Självklart måste man hålla koll på sina mail, men måste du verkligen öppna inkorgen varje timme? I en studie från Microsoft kartlagde teknikjätten hur mycket tid anställda la på att läsa och svara på mail - och det visade sig vara en stor del av arbetsdagen. Enligt bolaget spenderade den anställde i regel 25 minuter på att läsa och svara på mail varje gång denne öppnade sin inkorg. För att undvika att förlora för mycket tid i mailberget kan du skapa en struktur för när och hur länge du tillåter dig själv att öppna inkorgen, annars blir den lätt ett enormt effektivitetshinder.

LÄS ÄVEN: Tjänsten som låter dig radera mail du skickat

4. Skjuta upp de viktigaste uppgifterna till slutet på dagen.
Börjar du dagen med de enklaste uppgifterna för att känna att du är produktiv? Du är inte ensam, men du skulle tjäna på att göra det motsatta. Flera studier visar att den genomsnittliga människans motivation och ork minskar under dagens gång och därför är faktiskt morgonen optimal för alla tyngre uppgifter, skriver Business Insider. Annars slutar det lätt med att de viktigaste uppgifterna blir uppskjutna på morgondagen. 

5. Gå på för många möten.
Din produktivitet förstörs ofta helt av att behöva sitta igenom ett möte, så gå bara på dem du verkligen behöver närvara på. Ett tips är att aldrig tacka ja till ett möte som inte har en tydlig agenda och en rimlig tidsram - och försök alltid se till att denna tidsram blir så snäv som möjligt. Så kortar du ner den: 9 tips för kortare och effektivare möten

6. Trycka på snooze-knappen.
Det kan kännas som att du ger dig själv en bra belöning när du tillåter dig att snooza lite på morgonen, men så är verkligen inte fallet. Att sova några minuter extra innebär ingen ytterligare vila för din kropp, på bara några minuter hinner den inte somna ordentligt. Dessutom gör snooze-knappen dig faktiskt mindre effektiv under resten av dagen. När du först vaknar på morgonen frigörs hormoner som gör dig alert och redo att gå upp, om du då väljer att snooza vidare i sängen gör det att denna process saktas ner. Detta skriver Business Insider. Något du däremot tjänar på är att sova mer, så gå och lägg dig tidigare istället!

LÄS ÄVEN: Sömnforskare: Arbetsdagen borde börja tidigast 10

7. Vara perfektionist.
När du bestämmer dig för att det du presterar måste vara perfekt är det troligare att du skjuter upp att göra det. Det menar i alla fall filosofen Alain de Botton. Han skriver att "vi börjar först jobba när rädslan för att inte göra någonting alls blir större än rädslan för att inte göra något bra nog... och det kan ta tid". Kort sagt, när du är rädd för att inte leverera något som är perfekt skapar detta lätt en låsning och gör det svårt för dig att göra något alls. Så i många fall kan det löna sig att intala sig själv att uppgiften man har framför sig faktiskt inte är så viktig och att resultatet kan bli lite hur som helst, då kommer du bli produktivare.

LÄS ÄVEN: Svensk rapport: Så förändras hjärnan när du bränner ut dig


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA