Mercedes F 015 Fotograf: Mercedes

Mercedesfuturisten: "Framtidens bilar är redan här"

Självkörande bilar kommer att förändra våra städer, menar Mercedes egen futurist Alexander Mankowsky. Hans prototyp är byggd som en grotta med lägerelden i mitten.

"Självkörande fordon kommer att förändra våra städer i grunden. Den autonoma tekniken kommer att påverka vårt sätt att tänka lika mycket som när vi första gången fick se Apollos bilder på jorden utifrån rymden", säger Mercedes futuristguru Alexander Mankowsky när vi träffar honom på Ars Electronica-festivalen i Linz i Österrike.

Den ser ut som en lyxig science fictionhallucination. Ljust silverskimrande och med en form som tydligt drar åt rymdskeppshållet.

Mercedes nya självkörande forskningsbil heter F 015 och är enligt tidningen Fortune försäkrad till 12 miljoner dollar. Ingen bil för vem som helst med andra ord. Inte än i alla fall. År 2030 hoppas man se experimentbilens efterföljare i produktion och innan dess några enklare och billigare varianter på samma tema.

ALEXANDER MANKOWSKY

Ålder: 58 år.
Gör: Futurologist och trendforskare på Daimler AG.
Bakgrund: Studerade samhällsvetenskap, filosofi och psykologi på Freie Universität Berlin. Började på Daimlers forsknings- och utvecklingsavdelning 1989.

Alexander Mankowsky är Mercedes idéspruta och ligger bakom mycket av konceptarbetet som lett fram till den nya F 015-modellen. Målet har varit att utveckla nya smarta system för samverkan mellan människa och maskin i en framtid när mellan 50 och 75 procent av jordens befolkning kommer att bo i städer.

Det är långt ifrån bara Mercedes som är inställda på att den nya autonoma världen ska bli verklighet. Andra biltillverkare och högteknologiska företag som Google, Apple, Tesla, Nissan, Audi, Toyota och Volvo är också med på resan. Redan i dag rullar flera av deras självkörande testbilar på vägarna.

Elon Musk, grundare av bland annat Paypal och Tesla Motors, hävdade nyligen på en konferens att den självkörande bilen var en framtida självklarhet och menade att det inte var omöjligt att människor så småningom skulle förbjudas köra bilar.

De självkörande bilarna susar fram lika bra i staden som på landsbygden. De ställer inga speciellt stora krav på infrastrukturen. Bara något som städar vägarna så att sensorerna kan läsa skyltar och tolka andra signaler. De behöver inte vara uppkopplade mot nätet och klarar sig bra utan andra komplicerade tekniska saker utanför bilen. Allt de behöver är en bra och exakt karta, en gps och en massa tung datorkraft inne i bilen.

Om den nya tekniken verkligen kommer att fungera och vi människor är beredda att ta den till oss, så menar Alexander Mankowsky att den utöver smidigare transporter också öppnar för en värld där det mesta är möjligt.

"Vi skulle kunna få mobila affärer som kommer till oss i stället för tvärtom. Vi kan till och med skapa landgående fartyg, som de gamla egyptierna drömde om", säger han och skrattar.

"Vi kommer att se ett paradigmskifte och en helt ny frihet inom stadsplanering, transporter, design och mycket annat."

Men innan dess måste alltså vi människor lära oss leva med och lita på fordon som vi inte kontrollerar helt och hållet.

"Man kan försöka se dem som tama husdjur. De är användbara och vänliga på många sätt, men vi måste förstå dem, annars kan de vara farliga. Du måste förstå din häst för att kunna umgås och rida på den. Du måste veta att en häst ser med sina öron. Och att du inte ska närma dig den bakifrån."

Inredningen i Mercedes F 015 är förförisk och inbjudande. Fyra snurrbara, ljusgrå skinnfåtöljer riktade mot varandra. Sober belysning. Infällda displayer i olika storlekar. Det påminner mer om ett vardagsrum än om en klassisk bils inre. En plats att koppla av i. I bakgrunden skymtar en diskret ratt.

"Jag såg tendenser som pekade på att det digitala alltmer börjar förlora sin coolhet", säger Alexander Mankowsky.

"I dag vill folk prata med varandra live, röra vid verkliga saker och vara mer naturliga. Det är därför bilen är byggd som den är. Sätena är motställda varandra så att man kan sitta i bilen och prata med varandra, som runt en lägereld. Vi prövade oss fram med flera olika varianter. Det blev en tät plats, som i en grotta och alla som gick in här mådde bra."

Han menar att de självkörande bilarna kommer att hjälpa människor i det sociala samspelet och underlätta för samvaro utan stress.

"Jag hoppas det. Det är en kritisk faktor för alla dessa autonoma prylar. Det gäller inte bara bilar utan även robotar. De ska kunna kommunicera så att människor förstår dem och så att vi kan lära oss interagera med dem. Då kommer allt flyta mjukare och stressen i samhället minska."

I "grottan" finns inte några tydliga förarsäten. Tanken är att man ska göra annat än att köra. Koppla av, prata om livet, läsa i läsplattan, förbereda något jobb eller kanske se på tv, alltmedan den förarlösa bilen för dig lugnt och kontrollerat från punkt A till punkt B.

Men passagerarna är inte helt och hållet maktlösa. Han eller hon som är inloggad och har kommandomodulen i sin hand är också den som kommunicerar med bilen, om det skulle behövas. Och kliar det i fingrarna efter att köra på gammalt hederligt vis så är det bara att snurra på stolen, hugga tag i ratten och ta kontroll.

I en framtida värld, med runt nio miljarder individer som delar på en allt tätare stadsmiljö, måste den självkörande bilen vara förberedd på en och annan överraskning. Vad gör den till exempel om en fotgängare eller något annat plötsligt dyker upp framför kylaren?
"Man glömmer gärna att mobilitet är en samspelsprocess. Ett slags icke-verbal kommunikation. Om du ser på dig själv när du kör eller promenerar genom en miljö så kommunicerar du hela tiden. Dina intentioner, dina känslor och så vidare så att de andra människorna kan anpassa sig till det. Det är det som gör att vi inte krockar med varandra hela tiden. Det gäller också för de självkörande bilarna", säger Alexander Mankowsky.


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.