"Magi skapar inte nästa Spotify"

Bolagen som kallar sig nästa Spotify, Uber och Airbnb blir fler och fler. Men att surfa på andras varumärken räcker inte långt.

En tid efter andra världskrigets slut rådde febril aktivitet på några avlägsna öar i Melanesien. Det byggdes landningsbanor, kontrolltorn och flygplan där ute i djungeln. Målsättningen var att medicin, mat och kläder skulle flöda igen. Precis som det hade gjort innan den amerikanska militären packade ihop och lämnade.

Men det landade aldrig några plan och Melanesien fick ingen ekonomisk boom. Det hela var nämligen bara uttryck för en komplicerad ritual med magiska förtecken. Flygplanen var gjorde av kvistar, landningsbanorna var inga riktiga landningsbanor och radioapparaterna i kontrolltornen var egentligen kokosnötter. Inte ens militärparaderna som noggrant genomfördes var på riktigt.

Öns invånare insåg inte att det hade funnits ett sofistikerat tekniskt och ekonomiskt maskineri bakom de amerikanska leveranserna, utan tolkade det som att hemligheten var ritualer och magiska artefakter. Genom att imitera dessa skulle de själva kunna blidka andarna och ta del av ett materiellt överflöd. Fenomenet, som kallas "cargokult", är välkänt inom antropologin.

Det är lätt att skaka på huvudet åt det hela. Men det är ett ytterst mänskligt beteende, och det pågår än i dag. Fast i Stockholm och Silicon Valley. Och andra platser i den utvecklade världen.

Melanesierna trodde att det räckte med att återskapa de yttre formerna av en flygplats för att välståndet skulle komma till deras öar i form av flygplan fullpackade med varor.

På samma sätt verkar en del tro att det räcker med att återskapa de yttre formerna av entreprenörskap för att själva nå framgång.

Ritualerna är många. Steve Jobs var knepig, och därför är en väg till framgång att själv vara knepig.

Mark Zuckerberg klär sig enkelt, därför är en väg till framgång att själv klä sig enkelt. Måltidsersättningen Soylent dricks av höjdarna i Silicon Valley, därför är en väg till framgång att själv dricka Soylent. Det blir viktigt att använda rätt programmeringsspråk, det som idolerna använder. Att från dag ett vara "global, social, mobile" eller "agile" uttalas som en sorts besvärjelse på webbplatser och i pressmeddelanden.

Om ritualen utförs rätt kommer entreprenörsandarna att blidkas och unicornbolaget snart vara ett faktum.

Kanske tydligast blir fenomenet när det gäller varumärken. I centrum för vår tids cargokult står tre framgångsrika bolag.

I ritualen finns en tro att jämförelser, hur långsökta de än må vara, kan överföra en del av den inneboende magin hos Uber, Spotify och Airbnb till det egna varumärket. Jämförelser med idolerna ger det egna varumärket en kraft och lyster som inte fanns där innan.

Hur många gånger har man inte hört beskrivningar av formen "vi är en Uber för ... ", eller en "Spotify för ... ", eller en "Airbnb för ... "?

Mycket riktigt finns det Airbnb-kopior för båtar, drönare och fester. Det finns Uberkopior för hundar, för mat och till och med för massage. Det finns Spotifykopior för tidningar, böcker och säkert för tvättmedel.

Men det räcker inte att kalla sitt företag för något och sedan hoppas på att en magisk kraft ska göra resten.

Ett flygplan av kvistar kan inte flyga. En affärsidé kan inte flyga bara för att den är välsignad med Spotifys magiska krafter. Det krävs ett sofistikerat tekniskt och ekonomiskt maskineri bakom.

Steve Jobs svarta polotröja och runda glasögon är bara magiska artefakter. Det är Apples affärsmodell som verkligen får varorna att flöda.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Efter Afound: Nu öppnar H&M ny outlet i Stockhomsförort
  4. Hon byggde ett miljonbolag från en etta i Botkyrka – nu är hon på jakt efter kvinnliga superentreprenörer
  5. Bud på småbolaget trumfas med ännu högre premie – aktien tokrusar
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”

För dig som prenumerant