Populärt schampo stäms av hundratals kunder - har gjort dem flintskalliga

"Naturligt och vårdande", säger hårvårdsbolaget - men kunderna berättar en helt annan historia.

Det populära hårvårdsmärket Wen utlovade att revolutionera schampoindustrin och att vårda ditt hår på bästa sätt. För flera kunder har dock bolagets kombinerade schampo och balsam lett till något helt annat. Nu har över 200 kunder gått samman för att tillsammans stämma bolaget efter att de alla tappat en stor mängd hår och fått ordentliga utslag i hårbottnen - och ännu fler vittnar om samma sak i sociala medier.

Wen-serien marknadsförs och tillverkas av kändishårstylisten Chaz Dean och bolaget Guthy-Renker som också ligger bakom aknebehandlingen Proactiv. Både Chaz Dean och Guthy-Renker kan nu dra inför domstol för hur de marknadsfört de Wen-produkter som fått folk att tappa håret. Detta skriver Time.

MER HÅR: Hon började sälja hår till vännerna - idag säljer hon för 100 miljoner

Hårvårdsprodukterna har marknadsförts på klassiskt tv-shop-vis och flera amerikanska kändisar har agerat talespersoner.



Marknadsföringen verkar ha fungerat. Redan 2010, under sitt andra år på marknaden, lyckades man dra in 100 miljoner dollar. Märket har även hyllats i sociala medier för att vara skonsamt och naturligt. "Wen innehåller en balans av örter och naturliga ämnen som inte bara tvättar rent, utan också återfuktar och tillför näring, styrka och lyster", skriver man på sin hemsida.

Flera av de kunder som nu tappat hår har lagt upp bilder i sociala medier och delat med sig av sina historier. En kvinna skriver att hon nu har svårt att gå ut för att hon skäms så mycket för sina kala fläckar i frisyren. 



Kritiken har varit hård och vissa kunder har även anklagat märket för att de ignorerat de kunder som klagat.



Wen menar själva att kvinnornas håravfall beror på något annat och inte kan kopplas till användandet av deras produkter. Det återstår att se vad rätten tycker.

JÄMFÖR: Sparkonton - hitta det bästa (Extern tjänst)

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.