"Lyckliga företag är framgångsrika företag"

Lyckoexperten Alexander Kjerulf kuskar världen runt och träffar företag som Ikea och Lego. Hans mission: Att sprida synen att lyckliga företag blir framgångsrika företag.

Om du tror att hårt slit ska göra att chefen får upp ögonen för dig, få dig att klättra några pinnhål på karriärstegen och göra dig till en mer framgångsrik och lycklig människa tror du fel.

Det hävdar Alexander Kjerulf, som är expert på lycka i företagssammanhang. Han har inte bara skrivit bästsäljaren "Happy Hour is 9 to 5 – How to love your job, love your life and kick butt at work", utan driver också the Chief Happiness Officer Blog kopplat till sitt bolag Woohoo.

Han föreläser världen över om hur man skapar lyckliga bolag och håller på med en ny bok med arbetsnamnet "Leading with happiness".

Hur kommer det sig att du blev expert?
"Jag var medgrundare till ett konsultbolag i Köpenhamn som såldes 2002. Jag frågade mig själv vilken som är min verkliga mission i livet och insåg att jag brinner allra mest för att skapa lycka på jobbet", säger Alexander Kjerulf.

Han menar att många företag lider av nationalekonomen Milton Friedmans syn från 1970-talet som säger att "the business of business is business" och Alexander Kjerulf vill snarare slå ett slag för att "the business of business is happiness".

"Miltons modell ledde till att alla företag fokuserar på vinst och en ledarskapskultur där det handlar om att vara tuff, hård och ambitiös och inte bry sig om man skapar lyckliga medarbetare eller ej", säger Alexander Kjerulf.

Han berättar att det finns en uppsjö av forskning – exempelvis från Harvard i USA och Warwick i London - som visar att det kostar på rejält att ha olyckliga medarbetare.

Här tittar man bland annat på absentees – det vill säga personer som visserligen befinner sig på arbetsplatsen, men inte är direkt närvarande. Forskningen visar att andelen absentees ligger på cirka 12-15 procent på "olyckliga företag, medan motsvarande siffror för lyckliga företag är 2-3 procent.

Förr i tiden krävdes mest muskler för att utföra det manuella arbetet, medan vi i dagens kunskapssamhälle använder hjärnan. Om vi känner oss olyckliga riskerar det att få enorm påverkan på produktionen, enligt Alexander Kjerulf.

Det låter logiskt att lyckliga medarbetare skapar mer framgångsrika företag?
"Jo, men många företagsledare är konservativa och när du går en ekonomiutbildning får du inte lära dig vikten av att skapa lycka på företag, utan då lär du dig mest traditionella ledarskapsteorier", säger Alexander Kjerulf.

Han hävdar att det aldrig har funnits ett så stort behov av ledare som skapar lyckliga företag och lyfter fram IKEA-grundaren Ingvar Kamprad och Virgin-grundaren Richard Branson som föredömen.

"Resultat och relationer är det som styr om vi är lyckliga på jobbet eller ej. IKEA insåg att man måste skapa nöjda kunder och enda sättet att få det är att skapa glada och lyckliga medarbetare. Då kommer kunderna tillbaka", säger Alexander Kjerulf.

Hur gör du om du har en dålig dag och ska träffa IKEA?
"Alla kan ha bra och dåliga dagar, men frågan man måste ställa sig är om man har fler dåliga än bra dagar. Då är det något allvarligt fel och kanske dags att lämna företaget", säger Alexander Kjerulf.

Hundratals vänner på Facebook som lägger ut redigerade versioner av sina liv är inte verkliga vänner. Den ökade isoleringen gör oss mer olyckliga, enligt Alexander Kjerulf.
Den ökade stressen i samhället bidrar också till olyckliga medarbetare, men inte per automatik.

"De flesta tror att stress kommer från att man är upptagen, men det intressanta i sammanhanget är att om du har mycket att göra och ändå är lycklig blir du inte stressad", säger Alexander Kjerulf.

Det råder dock stora skillnader mellan olika länder.

Medan de nordiska länderna är de enda som ens har ordet arbetsglädje förväntas man hata sitt jobb i länder som Kina, Indien, Tyskland och USA, enligt Alexander Kjerulf.
Han träffade nyligen en amerikansk vd som sade att anställda som är glada inte arbetar tillräckligt hårt.

Nordiska arbetsplatser kännetecknas också av en mer informell atmosfär där man får tilltala chefen med förnamn, vilket exempelvis kan jämföras med Tyskland där titlar är oerhört viktigt.

Alexander Kjerulf ser två scenarion för företag som brottas med att medarbetarna är olyckliga. Antingen förstår man vikten av lycklig personal och gör något åt det. Om inte riskerar man att förlora såväl kunder som personal till sina konkurrenter.

Vad händer i framtiden?
"Överallt i världen märker man att människor har börjat inse vad lycka på jobbet kan göra för ett företags välbefinnande", säger Alexander Kjerulf.

Metoder för att skapa lycka på jobbet:
1. Beröm dina kollegor. Glada kollegor gör att du själv känner dig lycklig.
2. Ordna en fest för att lätta upp stämningen. Måste inte vara så avancerat.
3. Förkovra dig kontinuerligt i det du gör för att bli bättre på ditt jobb.
4. Sprida rätt stämning på jobbet redan när du kommer på morgonen – Alexander Kjerulf talar om 5 olika nivåer för hur man kan säga god morgon, där den högsta går ut på att man ska titta personen, säga god morgon och något ytterligare och slutligen även klappa personen på axeln.
5. Umgås med riktiga människor.
6. Försök se vad du gillar med dina medarbetare.
7. Gör en lista med 5 saker du gillar med ditt jobb.

LÄS ÄVEN: Hon skippade hamsterhjulet - fick drömjobbet på Spotify

Relaterade artiklar


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA