Fotograf: TT / Fredrik Sandberg

Spotify ger efter för Taylor Swift-effekten - ska börja låsa in musik

Snart kommer delar av Spotifys sortiment sluta vara allmän egendom - och bara bli tillgängligt för de betalande användarna.

Spotify har till sist börjat ge med sig. Efter att stjärnor som Taylor Swift, Adele och nu även Coldplay inte velat låta sin musik vara tillgänglig gratis på tjänsten har man nu tvingats överväga att låsa in delar av utbudet. Enligt Wall Street Journals källor har Spotify redan nu i diskussioner med flera skivbolag erbjudit att låta vissa album bara vara tillgängliga för de 20 miljoner användare som betalar för att lyssna.

Tidigare har principen varit enkel - all musik som finns på Spotify ska vara tillgänglig även för de användare som inte betalar för tjänsten. Gratisåkarna är i dag 80 miljoner stycken och det är de som kommer märka av skillnaden. Artister som Taylor Swift kanske dyker upp hos Spotify igen - men då får de inte lyssna.

LÄS ÄVEN: Så lite fick Swift av Spotify

Enligt en av Wall Street Journals källor ska Spotify börja med att testa att låsa in vissa delar av materialet, för att sen undersöka hur detta påverkar mängden användare och hur stor andel som betalar. Bolaget har enligt källan ännu inte bestämt vilka artister som ska få möjlighet att göra sin musik tillgänglig endast för betalande kunder.

Så här kommenterar Spotify själva initiativet; "Vi står till hundra procent bakom vår modell som inkluderar en gratis, annonsfinansierad del och ett mer omfattande Premium-erbjudande. Vi tror att detta är det bästa sättet att leverera musik till fans, skapa värde för artister och låtskrivare samt för att växa industrin i sin helhet. Vi diskuterade en rad olika kampanj-upplägg i samband med släppet av Coldplays nya album, men beslutade tillsammans med deras management att det bästa för fansen är om albumet släpps på gratis- och betalversionen samtidigt - nu på fredag."

Det är ingen hemlighet att skivbolagen i flera år önskat att Spotify ska erbjuda denna typ av lösning, men det är först nu flera av världens största artister valt att ställa sig på skivbolagens sida. Redan för ett år sedan, när Taylor Swift valde att hoppa av musiktjänsten, var det precis denna typ av lösning man efterfrågade.

För skivbolagen är betalda streamingtjänster lösningen på den fallande cd-försäljningen, skriver Wall Street Journal, och menar att Spotify kan komma att skrämma iväg användare när man omfamnar skivbolagen. Det finns nämligen en stor konkurrent som fortfarande erbjuder alla världens största artisters musik helt gratis - Youtube. Risken finns att användare som inte vill betala i allt högre grad går tillbaka till att lyssna på musik hos videojätten.

LÄS ÄVEN: Spotify hyllas - inför betald föräldraledighet över hela världen

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant