1 av 7
Bildspel: Volvos nya S90. Bläddra vidare i bildspelet för att se fler bilder. Fotograf: Volvo Cars

Volvos nya S90 - som måste göra succé

Volvo vill sälja 800 000 bilar på fem år. Om man ska lyckas med konststycket måste nya S90 bli en hit.

Under onsdagen visade Volvo upp sina nya personbil - S90. Bilen är en viktig byggsten på vägen mot att nå målet att sälja 800 000 bilar fram tills år 2020. Nya S90 blir den andra modellen som bolaget visar upp sen man köptes upp av kinesiska Geely år 2010, skriver Svd.

S90 är tänkt att ersätta nuvarande S80 och blir den andra bilen som använder Volvos nya SPA-plattform. Den första var höstens nya modell - XC90 - som redan nu sålt i 70 000 exemplar. Bilen är utrustad med molnbaserade appar och tjänster, och en ny säkerhetsfunktion som ska kunna bromsa in automatiskt när stora djur dyker upp på vägen.

Man ger sig även in och nosar på området självkörning. "Nya Volvo S90 är bland annat utrustad med Pilot Assist, en avancerad halvautonom körfunktion. Med mjuka styringrepp hålls bilen på korrekt kurs inom körfältsmarkeringarna i hastigheter upp till ca 130 km/h utan att som tidigare vara tvungen följa en annan bil. Pilot Assist är ytterligare ett steg mot helt självkörande bilar, som är ett viktigt innovationsområde för Volvo Cars", skriver man i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Så blir Volvos självkörande bilar

"Nya S90 blir framförallt oerhört viktig för Volvo som symbol för de hör hemma i premiumsegmentet", säger Martin Sköld, docent och fordonsforskare vid Handelshögskolan, till Svd.

På Volvo håller man med. "Lanseringen av Volvo XC90 var en tydlig avsiktsförklaring. Vi är nu klart och tydligt med i leken. De 11 miljarder dollar vi investerat under de senaste fem åren har förändrat bilden av Volvo Cars och vi lever nu upp till löftet om att ge vårt varumärke en ny relevant image", säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group, i ett pressmeddelande.

Om Volvo ska lyckas i framtiden måste någon av de nya modellerna slå stort i Kina. Landet är numera biljättens största marknad och efterfrågan på bilar ökar samtidigt i landet. "S90 kommer antagligen att sälja bra i Kina, där lyxiga sedaner är viktiga", säger professor Ferdinand Dudenhöffer vid Universität Duisburg-Essen till Svd. I Kina är i dag tre av fyra sålda bilar sedaner.

Volvo säljer även stora mängder bilar i USA och Sverige. I USA väntas också sedanen bli den modell som säljer bäst, men i Sverige tippar man istället att det är S90:s kommande systermodell, V90, som kommer bli succé. V90 ska lanseras i mars nästa år och ersätta V70 och XC70.

LÄS ÄVEN: Cheferna köpte bilar och lyxresor för andras pengar - skandalen som skakade en hel stad

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant