Fotograf: Creative Commons

Hennes tweet är guld värda - socialt är det nya supersäljet

Med miljontals följare blir en kändistweet guld värd. Pengarna flyttar redan över till sociala medier - och nu följer butikerna efter.

E-handlarna har länge gått hand i hand med de sociala medierna. På Instagramkonton, Facebooksidor och i bloggar marknadsförs allt från kläder till mobilskal. Istället för på traditionella reklamkampanjer med affischer och TV-spottar läggs allt mer pengar på att få trendsättande unga bloggerskor att länka direkt till webbshoppen och visa upp sig i kläderna.

För att få sociala medier-drottningen Kim Kardashian att nämna ditt företags namn i en tweet ryktas du behöva betala långt över 10 000 dollar. Det kan det vara värt, för att nå ut till hennes drygt 36 miljoner följare som också kan tänkas vara potentiella kunder.

Detta betyder dock inte att de ”traditionella” annonserna i ditt Facebookflöde kommer dö ut. Facebook, och flera andra sociala medier med dem, vill nämligen konkurrera med Kim Kardashian och andra kändisar om reklampengarna genom att göra det ännu enklare för e-handlare att leda sina kunder till köp via sajten.

Förra året började bolaget testa en köp-knapp som ska göra det möjligt för användare att utföra hela köpet av en produkt direkt i sitt Facebookflöde. Du ska kunna titta närmare på produkten och även betala för den med några enstaka klick.

I oktober i år byggde man ut erbjudandet ytterligare. Nu ska Facebook även lägga till en ny funktion, som kommer finnas tillgänglig i samma lista som funktionerna events och grupper, som gör det möjligt för användare att klicka på en annons och öppna upp e-handlarens katalog utan att lämna Facebook. På det sättet flyttas hela e-handlarens sajt egentligen över till Facebook.

Att användare kan klicka sig in direkt i katalogen gör Facebook till en ännu attraktivare plattform att marknadsföra sina produkter på. 

Facebook vet redan vad du gillar, vad du klickar på och när du loggar in. Nu kommer sajten även veta vad du köper och vilka prisnivåer du gillar, vilket gör det möjligt för Facebook att utforma än mer personliga annonser. Vilket de självklart tjänar på.

Så det är inte överraskande att Facebook meddelat att de tänker låta e-handlare använda den nya funktionen helt gratis.

Både Pinterest och Twitter är inne på samma spår och under 2016 kommer köp-knappar troligtvis dyka upp i majoriteten av de stora apparna. 

I praktiken innebär det att e-handlarna måste tänka om. Butiken flyttar från en egen sajt till sociala medier och det blir viktigare att ha en snygg katalog på Facebook än att ha en välfungerande webbsida.

För uppstickare kan det innebära att man helt kan strunta i att skapa en egen sajt. Varför inte sälja direkt på Twitter istället? 

Om du vill förbereda dig som e-handlare bör du redan nu se över din kommunikation på Facebook och Twitter. Dessutom är det dags att du skaffar Snapchat och Kik om du vill nå en yngre målgrupp. 

Köp-knapparna flyttar dock inte bara in i våra sociala medier. De kan även dyka upp i den fysiska världen. Redan i april lanserade Amazon en enkel knapp som ska hjälpa e-handelsjättens kunder att snabbt beställa hushållsvaror som tagit slut.

Den fysiska knappen placeras exempelvis bredvid tvättmaskinen och när du märker att tvättmedlet håller på att ta slut klickar du en gång på den. Klicket resulteras i att ditt standardtvättmedel beställs och betalas direkt, och når dig redan dagen efter.

Tekniken är i sig enkel och skulle kunna vara ett alternativ för alla e-handlare som säljer ”tråkiga” förbrukningsvaror. För vem vill gå runt och tänka på att man ska köpa tvättmedel?


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant