Fotograf: Youtube

VA testar Tesla Autopilot - mobilpill och bokläsning inte att rekommendera

Tesla Model S P85D  går från 0 till 100 på 3,3 sekunder. Men det är händerna på ratten som gäller - trots att bilen har Autopilot.

Bara ett stenkast från huvudentrén till Mall of Scandinavia ligger Teslas butik där jag träffar butikschefen Mikael Nääs som tidigare jobbade på Autoropa – ett bolag som säljer lyxbilar som Ferrari, Maserati och Bentley men till skillnad från Teslas modeller som enbart går på el använder förbränningsmotorer.

"Jag har varit intresserad av bilar under hela mitt liv och ville vara med och få chansen att förändra en industri. Jag är övertygad om att vi måste hitta mer hållbara sätt att färdas på och våra produkter ersätter förbränningsmotorer, utan att kompromissa med sådant som utseende, fart och körglädje", säger Mikael Nääs.

Undertecknad bor i Saltsjö-Boo (ligger en dryg mil utanför Stockholm) och tycker inte att det är något alternativ att välja bilen in till stan med långa köer i rusningstrafiken och kaos med parkeringsplatser, utan det blir att göra som de flesta andra där – ta motorvägsbussen – flera pendelparkeringar i närheten är smockfulla så gott som varje dag.

Bussen har såklart fördelar som att det är mer miljövänligt att åka fler i ett och samma fordon, att man får händerna fria och kan klicka på exempelvis mobilen, läsa en god bok eller kanske rentav titta ut genom fönstret och drömma sig bort till någon sandstrand utan att behöva hålla koll på trafiken.

Den som har gott om pengar – modellen vi ska prova Model S P85D kostar 1 171 000 kronor i standardutförande – och vill slippa allt mobilbabbel på bussen eller riskera att få stå hela vägen in till stan löser inte det genom att välja Tesla Autopilot.

"Du måste hela tiden vara beredd att gripa in. Men Autopilot är ändå ett viktigt steg på vägen mot autonom körning", säger Mikael Nääs.

Vi talar om att Ny Teknik lyckades punktera ett däck när man skulle testa Autopilot, men Mikael Nääs brukar ge kunderna beskedet att man ska tänka sig en avancerad farthållare.

"Du har liksom inte en farthållare aktiverad i stadskörning eller när du kommer fram till en rondell och precis på samma sätt är det med Tesla Autopilot", säger Mikael Nääs.

På klassiskt bilförsäljarmanér visar han att P85D har mer lastutrymme än en Audi A6 Kombi – närmare bestämt hela 746 liter jämfört med 580 liter för Audi.

Teslan har även visst lastutrymme fram eftersom den inte behöver ha någon förbränningsmotor där, utan det enda som överhuvudtaget påminner om vanlig en bil med motor är det lilla plastlocket där spolarvätskan fylls på.

Batteriet är lågt placerat så att man får ned tyngdpunkten så mycket som möjligt och därmed uppnår högre säkerhet vid exempelvis sidokollisioner – bilen är gigantisk och väger typ 2 ton.

Jag känner mig minst sagt förväntansfull när vi ger ut oss på testkörningen.

Inte bara på grund av Autopilot (som VA är där för att testa), utan även det så kallade Insane-läget – 0-100 på 3,3 sekunder (Tesla har även ett Ludicrous mode där man når den hastigheten på 3 sekunder).

Oavsett vilket hamnar Tesla P85D långt före en Ferrari 458 Italia vid starten av en dragracing (finns flera Youtube-filmer som bevis på det), men till slut kommer såklart Ferrarin ikapp och förbi.

Dels för att P85D når max 250 kilometer per timme, dels för att Tesla-bilarna saknar växlar – all växling sker automatiskt.

Jag har bland annat förberett mig för Insane-läget genom att titta på minst sagt komiska Youtube-klipp där intet ont anande personer får sig en rejäl överraskning.

Mikael Nääs letar upp en körsträcka där det är alldeles tomt, ber mig att luta huvudet mot nackstödet och förklarar att läget aktiveras genom att trycka gasen i botten från stillastående.

Det uppstår en obeskrivlig, nästan galen känsla, men jag ska ändå göra ett försök att beskriva den.

Det känns ungefär som att bli skjuten ur en kanon, men det märkliga är att man till skillnad från andra snabba bilar som exempelvis Ferrari eller Porsche inte hör det vanliga mullrandet från motorn.

"Herregud", säger jag och precis som i Youtube-filmerna blir det en lätt komisk situation i bilen. Man befinner sig nämligen i ett smärre chocktillstånd.

Det är enkelt att köra Tesla – man behöver bara gasa och bromsa och Autopilot-funktionen lämpar sig inte för stadskörning, utan är tänkt för långa sträckor på motorväg eller landsväg.

Bilen har en radar under registreringsskylten som läser av trafiken långt framåt – bilen framför syns också på en display ovanför ratten.

Modellen är också utrustad med radar och en kamera vid backspegeln samt 12 ultraljudssensorer – 6 fram och 6 bak, vilket bildar en "osynlig cirkel" på nära 5 meter runt bilen. Det är allt detta som får hjärtat i Autopilot att ticka.

Men det är dock först när tre villkor uppfylls som Autopilot kan aktiveras – vägfilens linjer på displayen blir blå och samma sak gäller en symbol med streck och en ratt.
Det känns som att bilen ska glida över i en annan fil när man låter den ta över styrningen, men det gör den såklart inte och det gäller även när vägen svänger rejält.

Autopilot är visserligen färdigt som system, men Tesla uppgraderar det kontinuerligt via 3G-nätet för att förbättra det ytterligare– systemet kan exempelvis ha svårt vid hårt regn eller mörker eftersom ljuset reflekteras mot vägen och kan göra kameran osäker på hur bilen ska förhålla sig till mittlinjen.

Men så fort Autopilot inte är möjligt plingar det till så att föraren vet att det är dags att ta över ratten – displayen har också en text som med jämna mellanrum påminner om vikten av att hålla händerna vid ratten.

"Det är precis som med en farthållare. Du måste vara beredd på att bromsa in om något oförutsett inträffar", säger Mikael Nääs.

Kanske inte helt oväntat bryts Autopilot omedelbart genom att man rör på ratten eller bromsar.

Autopilot har också funktioner som att man enkelt kan följa framförvarande bil och genom så kallad adaptiv hastighet hålla jämnt avstånd oavsett om bilens fart minskar eller ökar – tanken är att underlätta trafikrytmen, enligt Mikael Nääs.

Vi får lite extra roligt i bilen när jag nämner att det här helt borde förändra snutfilmer där hjälten eller skurken ofta kör efter varandra.

Autopilot stannar också per automatik om framförvarande bil bromsar in vid ett rödljus.
Jag vet inte om det beror på att det är mycket att tänka på eller att bilen är rejält bred, men jag känner att det är lite krångligt att kolla döda vinkeln – den har visserligen sensorer som känner av döda vinkeln, men man måste själv kontrollera eftersom den "osynliga cirkeln" är 5 meter och en bil snabbt kan dyka upp vid ens sida.

Mikael Nääs poängterar ändå att Autopilot gör bilfärden betydligt säkrare än när den mänskliga faktorn styr och hävdar att Teslan reagerar på millisekunder.
Han nämner bland annat den populära videon "Tesla saved my life" som visar hur snabbt bilen kan reagera i farliga situationer.

Trafikverket har länge haft ett mål om en nollvision – det vill säga noll döda i trafiken under ett år – är vi på väg mot det?
"Det är större chans att nå dit med Autopilot än om du själv fattar besluten", säger Mikael Nääs.

Relaterade artiklar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  4. Imorgon håller Apple årets event – här är vad vi vet om de nya prylarna
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant