Ett amerikanskt par köper tre platt-tv-apparater i Portland, Maine, under Black Friday 2014. Fotograf: Robert F Bukaty/TT

Superrean sprider sig - svenska sajter knäcks av trycket

Black Friday sprider sig över världen. Flera internetbolag väntar sig en försäljningsökning på flera hundra procent - och i Sverige sänktes flera sajter av trycket från kunderna.

Black Friday är en rea-dag som infaller efter Thanksgiving och har sitt ursprung i USA. Konceptet har på senare år börjat sprida sig till andra länder med sänkta priser och ökad försäljning som följd.

Det av Kinnevik delägda Rocket Internet väntar sig en försäljningsökning om 400 procent under Black Friday. Det framgår av ett pressmeddelande.

Den ursprungligen amerikanska shoppinghögtiden som brukar ses som avsparken för julhandeln har kommit att sprida sig till många av utvecklingsländerna.

Rocket Internet har en rad olika varumärken inom e-handel, främst i Asien, som lämnar stora rabatter och med det får stora trafikökningar.

Bland annat upplever Jumia Nigeria en ökning i antalet sålda varor med 400 procent, och Daraz Pakistan en ökning med 70 procent fler kunder.

Även i Sverige ger Black Friday avtryck.

Aftonbladet rapporterar att flera svenska prylkedjor hade problem med sina sajter när Black Friday inleddes. Vid slaget 00.00 var trycket högt på flera svenska sajter. Bland annat Elgiganten var under natten svåråtkomlig.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant